![](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/00108/d22e6f8d-a93e-4a08-b513-e19f973dde5a-w_1024_h_680.jpg)
"Grublekaffe" til folket før valget
I ukene før stortingsvalget serverer 7-Eleven "grublekaffe" for å lokke unge og sofasittende nordmenn til valgurnene. Kjeden oppfordrer også resten av bransjen til å slå et slag for demokratiet.
29.08.2013 07:00
"Grublekaffe" til folket før valget
I ukene før stortingsvalget serverer 7-Eleven "grublekaffe" for å lokke unge og sofasittende nordmenn til valgurnene. Kjeden oppfordrer også resten av bransjen til å slå et slag for demokratiet.
29.08.2013 07:00
- Noen spør seg kanskje hva 7-Eleven har med valget å gjøre. Det er fint lite egentlig, bortsett fra at vi mener at det er utrolig viktig at også næringslivet bidrar til å støtte opp om demokratiet. For oss innebærer det å oppfordre alle våre kunder til å bruke stemmeretten sin 9. september, og det gjør vi blant annet ved å tilby dem grublekaffe, sier markedssjef i 7-Eleven, Jan Yngve Holen.
Et problem som angår alle
Bakgrunnen for kampanjen er at valgdeltakelsen i Norge, sammenlignet med andre skandinaviske og europeiske land, er relativt lav. Spesielt er det stadig færre unge mellom 18 og 30 år som bruker stemmeretten sin, og på landsbasis dropper 300.000 velgere, hele 44 prosent, i denne aldersgruppen å stemme.
- Vi i 7-Eleven mener at dette er et demokratisk problem som angår oss alle. Dersom ikke alle samfunnslag og aldersgrupper deltar, blir politisk styring og makt forbeholdt en liten gruppe. Derfor oppfordrer vi også våre konkurrenter om å kaste seg på, og gjøre sitt for å bidra til at så mange som mulig, og spesielt unge mennesker, finner veien til valglokalene de neste ukene, sier Jan Yngve Holen.
Basert på amerikansk suksesskampanje
"Grublekaffen" er inspirert av den enormt vellykkede og mye omtalte kampanjen “7-Election”, hvor 7-Elevens kunder i USA kunne velge mellom Obama-kopp og Bush/Romney-kopp i forbindelse med presidentvalgene i 2008 og 2012. “7-Election” viste det korrekte valgresultat begge år, og ble en braksuksess.
- På grunn av flerpartisystemet vårt har koppene fått en litt annen utforming i Norge enn i USA. Felles er likevel at de oppfordrer til engasjement og at demokrati er i fokus, sier Jan Yngve Holen.
7-Eleven kommer til å være sterkt representert på Egertorget de neste ukene, og skal oppfordre alle forbipasserende til å bruke sin stemme.
- Og hva er vel bedre enn å nyte en rykende varm "grublekaffe" mens man vandrer blant valgbodene i Spikersuppa, avslutter Holen.
Ved spørsmål/ønske om intervju:
Jan Yngve Holen, Markedssjef i 7-Eleven:
E-post: jan.yngve.holen@reitanconvenience.no
Tlf. 46 92 88 20
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...
Pressrelease
REMA Distribusjon AS ruller ut de første el-lastebilene samt bidrar til et bedre ladenettverk for elektrisk tungtransport i nord sammen med Uno-X.
Pressrelease
2023 var et år med solid drift, omsetningsvekst og investeringer. Etter et år preget av sterk konkurranse, global inflasjon og fortsatt uro i...
Pressrelease
For å raskere kunne møte våre kunders og samfunnets behov for mer bærekraftig tungtransport har Uno-X Mobility kjøpt selskapet Tungbil Lading AS....
Pressrelease
Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...
Pressrelease
Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...
OUR VALUES