"Grublekaffe" til folket før valget

29.08.2013 07:00

I ukene før stortingsvalget serverer 7-Eleven "grublekaffe" for å lokke unge og sofasittende nordmenn til valgurnene. Kjeden oppfordrer også resten av bransjen til å slå et slag for demokratiet.

Amalie Knudsen
Tittel:Kommunikasjonsrådgiver, REMA 1000
Mobil:+47 926 66 262
E-post:Amalie.Knudsen@rema.no

- Noen spør seg kanskje hva 7-Eleven har med valget å gjøre. Det er fint lite egentlig, bortsett fra at vi mener at det er utrolig viktig at også næringslivet bidrar til å støtte opp om demokratiet. For oss innebærer det å oppfordre alle våre kunder til å bruke stemmeretten sin 9. september, og det gjør vi blant annet ved å tilby dem grublekaffe, sier markedssjef i 7-Eleven, Jan Yngve Holen.

Et problem som angår alle
Bakgrunnen for kampanjen er at valgdeltakelsen i Norge, sammenlignet med andre skandinaviske og europeiske land, er relativt lav. Spesielt er det stadig færre unge mellom 18 og 30 år som bruker stemmeretten sin, og på landsbasis dropper 300.000 velgere, hele 44 prosent, i denne aldersgruppen å stemme.

- Vi i 7-Eleven mener at dette er et demokratisk problem som angår oss alle. Dersom ikke alle samfunnslag og aldersgrupper deltar, blir politisk styring og makt forbeholdt en liten gruppe. Derfor oppfordrer vi også våre konkurrenter om å kaste seg på, og gjøre sitt for å bidra til at så mange som mulig, og spesielt unge mennesker, finner veien til valglokalene de neste ukene, sier Jan Yngve Holen.

Basert på amerikansk suksesskampanje
"Grublekaffen" er inspirert av den enormt vellykkede og mye omtalte kampanjen “7-Election”, hvor 7-Elevens kunder i USA kunne velge mellom Obama-kopp og Bush/Romney-kopp i forbindelse med presidentvalgene i 2008 og 2012. “7-Election” viste det korrekte valgresultat begge år, og ble en braksuksess.

- På grunn av flerpartisystemet vårt har koppene fått en litt annen utforming i Norge enn i USA. Felles er likevel at de oppfordrer til engasjement og at demokrati er i fokus, sier Jan Yngve Holen.

7-Eleven kommer til å være sterkt representert på Egertorget de neste ukene, og skal oppfordre alle forbipasserende til å bruke sin stemme. 
- Og hva er vel bedre enn å nyte en rykende varm "grublekaffe" mens man vandrer blant valgbodene i Spikersuppa, avslutter Holen.

Ved spørsmål/ønske om intervju:
Jan Yngve Holen, Markedssjef i 7-Eleven:
E-post: jan.yngve.holen@reitanconvenience.no 
Tlf. 46 92 88 20

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO