Close menu

"Grublekaffe" til folket før valget

I ukene før stortingsvalget serverer 7-Eleven "grublekaffe" for å lokke unge og sofasittende nordmenn til valgurnene. Kjeden oppfordrer også resten av bransjen til å slå et slag for demokratiet.

29.08.2013 07:00

- Noen spør seg kanskje hva 7-Eleven har med valget å gjøre. Det er fint lite egentlig, bortsett fra at vi mener at det er utrolig viktig at også næringslivet bidrar til å støtte opp om demokratiet. For oss innebærer det å oppfordre alle våre kunder til å bruke stemmeretten sin 9. september, og det gjør vi blant annet ved å tilby dem grublekaffe, sier markedssjef i 7-Eleven, Jan Yngve Holen.

Et problem som angår alle
Bakgrunnen for kampanjen er at valgdeltakelsen i Norge, sammenlignet med andre skandinaviske og europeiske land, er relativt lav. Spesielt er det stadig færre unge mellom 18 og 30 år som bruker stemmeretten sin, og på landsbasis dropper 300.000 velgere, hele 44 prosent, i denne aldersgruppen å stemme.

- Vi i 7-Eleven mener at dette er et demokratisk problem som angår oss alle. Dersom ikke alle samfunnslag og aldersgrupper deltar, blir politisk styring og makt forbeholdt en liten gruppe. Derfor oppfordrer vi også våre konkurrenter om å kaste seg på, og gjøre sitt for å bidra til at så mange som mulig, og spesielt unge mennesker, finner veien til valglokalene de neste ukene, sier Jan Yngve Holen.

Basert på amerikansk suksesskampanje
"Grublekaffen" er inspirert av den enormt vellykkede og mye omtalte kampanjen “7-Election”, hvor 7-Elevens kunder i USA kunne velge mellom Obama-kopp og Bush/Romney-kopp i forbindelse med presidentvalgene i 2008 og 2012. “7-Election” viste det korrekte valgresultat begge år, og ble en braksuksess.

- På grunn av flerpartisystemet vårt har koppene fått en litt annen utforming i Norge enn i USA. Felles er likevel at de oppfordrer til engasjement og at demokrati er i fokus, sier Jan Yngve Holen.

7-Eleven kommer til å være sterkt representert på Egertorget de neste ukene, og skal oppfordre alle forbipasserende til å bruke sin stemme. 
- Og hva er vel bedre enn å nyte en rykende varm "grublekaffe" mens man vandrer blant valgbodene i Spikersuppa, avslutter Holen.

Ved spørsmål/ønske om intervju:
Jan Yngve Holen, Markedssjef i 7-Eleven:
E-post: jan.yngve.holen@reitanconvenience.no 
Tlf. 46 92 88 20

Amalie Knudsen
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver, REMA 1000
  • Mobile:+47 926 66 262
  • E-mail:Amalie.Knudsen[at]rema.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

11.05.2025 15:12

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

11.05.2025 15:12

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:12

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:12

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

11.05.2025 15:12

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

11.05.2025 15:12

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO