Close menu

"Grublekaffe" til folket før valget

I ukene før stortingsvalget serverer 7-Eleven "grublekaffe" for å lokke unge og sofasittende nordmenn til valgurnene. Kjeden oppfordrer også resten av bransjen til å slå et slag for demokratiet.

29.08.2013 07:00

- Noen spør seg kanskje hva 7-Eleven har med valget å gjøre. Det er fint lite egentlig, bortsett fra at vi mener at det er utrolig viktig at også næringslivet bidrar til å støtte opp om demokratiet. For oss innebærer det å oppfordre alle våre kunder til å bruke stemmeretten sin 9. september, og det gjør vi blant annet ved å tilby dem grublekaffe, sier markedssjef i 7-Eleven, Jan Yngve Holen.

Et problem som angår alle
Bakgrunnen for kampanjen er at valgdeltakelsen i Norge, sammenlignet med andre skandinaviske og europeiske land, er relativt lav. Spesielt er det stadig færre unge mellom 18 og 30 år som bruker stemmeretten sin, og på landsbasis dropper 300.000 velgere, hele 44 prosent, i denne aldersgruppen å stemme.

- Vi i 7-Eleven mener at dette er et demokratisk problem som angår oss alle. Dersom ikke alle samfunnslag og aldersgrupper deltar, blir politisk styring og makt forbeholdt en liten gruppe. Derfor oppfordrer vi også våre konkurrenter om å kaste seg på, og gjøre sitt for å bidra til at så mange som mulig, og spesielt unge mennesker, finner veien til valglokalene de neste ukene, sier Jan Yngve Holen.

Basert på amerikansk suksesskampanje
"Grublekaffen" er inspirert av den enormt vellykkede og mye omtalte kampanjen “7-Election”, hvor 7-Elevens kunder i USA kunne velge mellom Obama-kopp og Bush/Romney-kopp i forbindelse med presidentvalgene i 2008 og 2012. “7-Election” viste det korrekte valgresultat begge år, og ble en braksuksess.

- På grunn av flerpartisystemet vårt har koppene fått en litt annen utforming i Norge enn i USA. Felles er likevel at de oppfordrer til engasjement og at demokrati er i fokus, sier Jan Yngve Holen.

7-Eleven kommer til å være sterkt representert på Egertorget de neste ukene, og skal oppfordre alle forbipasserende til å bruke sin stemme. 
- Og hva er vel bedre enn å nyte en rykende varm "grublekaffe" mens man vandrer blant valgbodene i Spikersuppa, avslutter Holen.

Ved spørsmål/ønske om intervju:
Jan Yngve Holen, Markedssjef i 7-Eleven:
E-post: jan.yngve.holen@reitanconvenience.no 
Tlf. 46 92 88 20

Amalie Knudsen
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver, REMA 1000
  • Mobile:+47 926 66 262
  • E-mail:Amalie.Knudsen[at]rema.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

14.11.2025 09:00

Etablerer et av Oslos største eiendomsselskaper

Aspelin Eiendom og Reitan Eiendom slår sammen sine Oslo-porteføljer og etablerer Aspelin Reitan Eiendom, et av de største private...

Pressrelease

04.11.2025 13:15

Nye Hjorten Teater får ny direktør etter eventyrlig åpning!

Elisabeth Høsflot Klæbo blir ny administrerende direktør for Nye Hjorten Teater – en planlagt lederovergang som markerer starten på neste kapittel...

Pressrelease

17.10.2025 14:18

Britannia Hotel får Michelin Key og utmerkelse av Condé Nast Traveler

Britannia Hotel har fått internasjonal oppmerksomhet med to prestisjefylte utmerkelser. Condé Nast Travelers lesere har kåret hotellet til det 8....

Pressrelease

15.10.2025 12:05

Johannes Høsflot Klæbo inngår strategisk samarbeid med Uno-X Mobility

Verdens beste langrennsløper, Johannes Høsflot Klæbo, inngår et langsiktig, strategisk samarbeid med Uno-X Mobility Norge. Avtalen innebærer at...

Pressrelease

29.09.2025 18:30

PoMo blir stiftelse – REITAN satser langsiktig på kunst i Trondheim

PoMo, det nye museet for samtidskunst og moderne kunst i Trondheim, blir nå etablert som en selvstendig stiftelse. Dette markerer et nytt kapittel...

Pressrelease

11.09.2025 11:50

Øystein Pettersen kåret til Årets Ladejarl 2025

Gjennom ekte engasjement, sterke verdier og urokkelig tro på andre mennesker, tildeles Øystein Pettersen den nasjonale hedersprisen Årets Ladejarl...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO