Rekordsalg av gavekort

23.12.2013 10:00

Gavekort kjøpt hos Narvesen og 7-Eleven vil ligge under rekordmange juletrær i morgen. Førjulsukene står for en fjerdedel av kjedenes årlige omsetning, som vil nå nærmere 200 millioner kroner i år.

Berit Hvalryg
Tittel:Rektor Verdiskolen og presseansvarlig, Reitangruppen
Mobil:+47 926 46 666
E-post:berit.hvalryg@reitangruppen.no

- Gavekort er en kjempepopulær gave. Kundene sier det er fordi de ikke ønsker å gi penger, men samtidig ha en fleksibilitet. Spendon er det mest populære, fordi det kan brukes hvor som helst. Vi har hatt en eventyrlig vekst i salget av gavekort, og avslutter året med en samlet økning for våre kjeder på 20 prosent, sier administrerende direktør i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson.

Nordlendingene kjøper mest
Narvesen og 7-Eleven har størst utvalg og selger flest gavekort gjennom butikk i Norge. Reitan Convenience omsetter gavekort for nærmere 200 millioner kroner i 2013.
- Størst omsetning har vi i nord, fra Trondheim og oppover med Troms og Finmark på topp. Ellers er våre butikker i Oslo også godt representert i toppen. Vi har flere butikker som har vekst i år på nærmere 30 prosent, sier Kristenson.

Mer praktisk enn penger
Salgstall fra Reitan Convenience tyder på at stadig flere ønsker seg elektroniske gavekort, som gir langt større bruksmuligheter enn kontanter. Uregistrerte betalingskort, kort som ikke er tilknyttet noen person eller bankkonto, har blitt kritisert for å kunne brukes av kriminelle miljøer til å hvitvaske penger.

- For oss utgjør gavekort fra SpendOn hele 90 prosent av salget. Dette er et Visa-kort som kan brukes på 25 millioner utsalgssteder verden over, i tillegg til handel på internett. For svært mange vil et slikt gavekort være mer praktisk enn penger, og det er en gave som er både lett å gi og perfekt å få. Grensen per kort er senket til 2.000 kroner kortet siste året, og kjøpmennene våre forteller at kundene ikke kjøper mange kort av gangen. Kundene sier derimot at kortet er et kjempegodt gavealternativ. Vi tror derfor de aller fleste kortene kjøpes for å gis bort, sier markedssjef i Narvesen, Stian Breivik.

I tillegg til SpendOn og SpendOn Refill fører Reitan Convenience sine butikker gavekort fra Billettservice, Clas Ohlson, G-sport, H&M, Habbo, IMVU, Interflora, iTunes, App store, Nelson Group, Nintendo, Runescape, Nordli Libris, Norsk Kino, Oslo Kino, Platekompaniet og Spotify.


Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap. 

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO