REMA 1000 lanserer pepperkakedeig uten palmeolje!

01.11.2013 10:00

God nyhet til miljøbevisste pepperkakebakere! REMA 1000 i Norge lanserer nå pepperkakedeig uten palmeolje. Palmeoljen er erstattet med nøytral rapsolje, og pepperkakedeigen vil være i butikk fra uke 45-46. REMA 1000 har som mål å slutte med egne produkter som inneholder palmeolje, og har klart å finne gode erstatninger i fire av fem produkter.

- Da vi utfordret vår leverandør til å utvikle en pepperkakedeig uten palmeolje kom holdbarhet og bakeegenskaper raskt opp som mulige hindringer. Etter lengre tids testing har vi nå kommet frem til den riktige blandingen som sikrer holdbarhet i romtemperatur og bakeegenskaper som gir gode pepperkaker, sier en fornøyd kvalitetssjef i REMA Norge, Martina Annegret Rabsch.

Mesterbakeren Trondheim har samarbeidet med Idun Industrier og resultatet er en palmeoljefri pepperkakedeig som er lett å kjevle ut, forme og som smaker slik den skal gjøre.

REMA 1000 Norge har et mål om å slutte med egne produkter som inneholder palmeolje. 

- Siden vi startet arbeidet med dette, har vi klart å finne gode erstatninger i fire av fem produkter som tidligere inneholdt palmeolje, sier Rabsch.

Palmeolje kan produseres på en miljøvennlig måte, men sporbarheten er i dag ikke god nok, og
det er utfordringer ved å dokumentere at palmeoljen kommer fra bærekraftige plantasjer.

- REMA 1000 Norge har et mål om å fjerne palmeoljen i egne produkter, så fremt man ikke kan gå god for bærekraft i leverandørkjeden. Vi samarbeider med bransjen for å få bedre tilgang til sporbar palmeolje, sier CSR-ansvarlig i REMA 1000, Trude Ertresvåg.

Regnskogfondet berømmer REMA 1000 for arbeidet med å fase ut palmeolje.  

-Palmeoljeplantasjer er hovedårsaken til at regnskogen i Indonesia og Malaysia ødelegges. Nesten all palmeoljen som brukes i norsk mat kommer derfra. Derfor er det veldig gode nyheter at REMA 1000 tar ansvar og fjerner palmeolje fra sine matvarer, sier kampanjeansvarlig i Regnskogfondet, Anja Lyngsmark.

Lyngsmark er glad for at REMA 1000 ønsker sporbarhet i verdikjeden.

- Svært mange plantasjer bidrar til at orangutanger drepes, regnskog hugges og til at urfolk kastes ut av hjemmene sine. Det er derfor veldig viktig at bedrifter krever sporbar palmeolje fra sine leverandører. Uten å vite hvor palmeoljen kommer fra er det umulig å forsikre seg om at man ikke er med på å rasere regnskogen, sier Lyngsmark.

Tydelig merking
Siden august 2011 har REMA 1000 i Norge oppgitt på egne produkter hvilken type olje som benyttes.
Dette er også et lovkrav som vil tre i kraft fra desember 2014. Det vil ikke komme inn nye varer med palmeolje på REMA 1000s lager i Norge etter 1. januar 2014. Varer som allerede er produsert og ute i butikk vil imidlertid kunne inneholde palmeolje. Ulik rullering i butikk vil gi en overgang hvor det er vanskelig å sette tidspunkt på når alle disse produktene er ute av hyllene.

For mer informasjon om palmeolje og sertifiseringsordning, se www.rspo.org og Regnskogfondet sider http://www.regnskog.no/no/bevisst-forbruker/sertifisering-av-palmeolje


Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO