
REMA 1000 lærer fattige kvinner å drive lønnsom butikk
Bistandsorganisasjonen CARE og REMA 1000 har gjennomført et pilotprosjekt for å gi tusen fattige kvinner i Tanzania utdanning i entreprenørskap.
09.09.2013 16:30
REMA 1000 lærer fattige kvinner å drive lønnsom butikk
Bistandsorganisasjonen CARE og REMA 1000 har gjennomført et pilotprosjekt for å gi tusen fattige kvinner i Tanzania utdanning i entreprenørskap.
09.09.2013 16:30
Prosjektet har vært så vellykket at samarbeidet nå forlenges med mål om at erfaringene kan brukes i tilsvarende prosjekter for fattige kvinner i regionen. Kvinnene får opplæring i riktig og sikker produksjon, produktutvelgelse, regnskap, distribusjon, salg og markedsføring.
– Vi ser at våre erfaringer med kjøpmannskap i Norge er direkte overførbare til Tanzania. I REMA 1000 sier vi at det er kun en person som kan gjøre en kjøpmann god og det er en annen kjøpmann. Akkurat det samme ser vi i Tanzania. Mange av deltakerne har oppnådd veldig gode resultater og de er blitt rollemodeller for andre kvinner. Målet nå er at disse rollemodellene skal kunne fortsette som kunnskapsformidlere i et selvgående program. På den måten kan vi sikre at resultatene fortsetter selv etter at vårt prosjekt avsluttes, sier rektor for REMA-skolen, Vidar Andersen, som har vært i Tanzania flere ganger for å holde kurs.
REMA 1000 har stått for det faglige innholdet i opplæringen, samt finansiering av utstyr og prosjektstøtte. Samarbeidet ble inngått i 2010 og fortsetter ut 2014.
- Dette er ikke en samarbeidsavtale hvor vi bare gir penger til en organisasjons arbeid. REMA 1000 skal bidra med det vi kan best, nemlig å drive butikk, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan.
CAREs generalsekretær, Torild Skogsholm, håper prosjektet vil inspirere andre til å inngå lignende samarbeid.
– Bistandsorganisasjoner og kommersielle aktører er naturlige partnere i arbeid for å gi fattige mennesker muligheter til å tjene penger og skape bedre liv. Sammen med REMA 1000s opplæring i kjøpmannskap har CAREs velprøvde metode for sparebasert mikrofinans gitt enda bedre resultater, sier Skogsholm.
CARE jobber for å styrke kvinners rettigheter og fremme deres muligheter til økonomisk, sosial og politisk deltakelse. Dette er en av de mest effektive måtene å bidra til langsiktig utvikling.
Kontaktperson CARE:
Jon Ragne Bolstad
Director of Marketing and Communications
CARE Norway
Direct Line: +47 22 99 26 12 Mobile: +47 92 29 79 44
Kontaktperson REMA 1000:
Trude Ertresvåg
Head of CSR REMA 1000 AS
E: trer@rema.no
T: +47 90 80 58 39
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
Nå setter dagligvareaktøren ned prisene på et stort antall julevarer tilsvarende halv moms.
Pressrelease
I forbindelse med at REMA 1000 skal legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger, åpner Uno-X Mobility i dag selskapets første lynlader...
Pressrelease
Med raushet, mot og en klar ambisjon om å alltid overgå forventningene, skal Nye Hjorten Teater skape sceneopplevelser i verdensklasse. Vi vil være...
Pressrelease
Reitan Retail spurte studenter om råd i NHHs internasjonale casekonkurranse. Nå er konkurransen over, og vi gratulerer studentene fra University of...
Pressrelease
I dag ble Reitan Retail avslørt som caseselskap i årets NHH International Case Competition (NHH ICC). De neste 24 timene vil 12 lag utvikle...
Pressrelease
Kenneth Enæs-Hanssen blir ny Commercial Director for Britannia Hotel. Enæs-Hansen går inn i en nyopprettet rolle, med overordnet ansvar for...
OUR VALUES