- Dette er fremtiden! Vi ønsker å legge til rette for at kundene våre skal handle kvalitetsvarer til Norges laveste priser, samtidig som de vet at vi sparer miljøet. I tillegg skal handelen skje i et vakkert bygg, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.
Snøhetta-butikk
“Fremtidens dagligvarebutikk” er et samarbeidsprosjekt mellom REMA 1000 og det anerkjente arkitekt-, landskapsarkitektur- og interiørdesignfirmaet Snøhetta. Den nye butikken bruker veldig lite energi gjennom å utnytte dagslyset i lokalet. Taket er belagt med sedum, lavtvoksende torv, som kan lagre mye regnvann. Dette bidrar blant annet til god isolasjon. Kjøle- og fryseløsningene er miljøeffektive ved blant annet bruk av Co2 i stedet for miljøfiendtlige gasser. Designmessig er det lagt vekt på at bygget skal passe godt inn i nærmiljøet og fremstå som moderne og funksjonelt på mange områder.
- Vi ønsker å berømme REMA 1000 og Ole Robert Reitans vilje og evne til innovativ tenkning og handling. Butikkmiljøet som er skapt viser hvor mye de har kunden i sentrum. Nå er REMA 1000 best i klassen på miljøbygg innenfor detaljvarehandelen, sier Kjetil Trædal Thorsen, grunnlegger og partner i Snøhetta.
ENOVA og SINTEF med i prosjektet
I januar i år besluttet ENOVA å støtte REMA 1000 med 58 millioner kroner i forhold til lavpriskjedens reduksjon av energibruk. På ett år går det med 286 GWh i driften av REMA 1000, inkludert REMA Distribusjon. Dette betyr en energikostnad på drøye 210 millioner kroner i året. I butikken på Kroppanmarka har ENOVA har bidratt til flere energispareløsninger, og Sintef energiforskning har testet og målt for å finne de mest energisparende løsningene.
- Enova er glad for at REMA 1000 har høye ambisjoner for å redusere energibruken i sine butikker. Det er et betydelig potensial for energiomlegging i dagligvarebransjen og effektivisering er bra både for miljøet og for lommeboka, sa administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad i forbindelse med ENOVAs tildeling.
Store miljøambisjoner
«Alle» har et forhold til REMA 1000. Med litt over 500 butikker over hele landet – og en halv million kunder hver dag, er matvarekjeden en synlig aktør i det norske markedet. REMA 1000 har store ambisjoner for å drifte så miljøeffektivt som mulig.
- Kroppanmarkabutikken er starten på hvordan REMA 1000 skal være i framtiden. Lønnsomme og miljøvennlige! Ut over arbeidet med nye butikker, kartlegger vi energibruk, utslipp av klimagasser, avfallshåndtering samt hvilke produkter vi har innenfor økologi, Svanemerkede varer mm for å kunne sette inn riktige tiltak. Målsetningen er å unngå å sløse med de ressursene vi forvalter og sikre at vi har de produktene forbrukerne forventer å finne i butikkene, sier Ole Robert Reitan.
Miljøfokus siden 1979
REMA 1000 har hatt fokus på energibruk siden oppstarten i 1979. Energibruket er blant de større kostnadene i en butikk, og disse kan påvirkes. Tidlig i 2000 startet kjeden sitt første store enøkprosjekt. Både kjøpmenn og kjede er med i prosjektene.
– Å satse på energieffektivisering betyr å se muligheter – for miljøet, men også for lønnsomheten i hver enkelt butikk. Vi investerer nå i mye nytt utstyr, samt energieffektiviserer mye av det etablerte utstyret. Vi setter lokk på frysere, dører på kjøledisker, fornyer ventilasjonsanlegg og kjøleanlegg, skifte ut lysarmaturer i butikklokaler og etablerer styringssystemer som overvåker og styrer strømbruken. I tillegg forsøker vi å gjenbruke all overskuddsvarme fra kjøle- og fryseanlegg, avslutter Ole Robert Reitan.
For ytterligere informasjon:
Arve Husby, driftsdirektør REMA 1000, tlf. 9086 6676, arve.husby@rema.no
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.