Ole Robert Reitan, Kjøpmann Jasmin Abdu Omar, Odd Reitan og Trond Giske.
Ole Robert Reitan, Kjøpmann Jasmin Abdu Omar, Odd Reitan og Trond Giske.

Åpnet Norges mest miljøvennlige dagligvarebutikk

I dag åpnet Colonialmajor Odd Reitan, næringsminister Trond Giske og administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan Norges mest miljøvennlige dagligvarebutikk på Kroppanmarka i Trondheim. Butikken bruker hele 30 prosent mindre strøm enn “vanlige” butikker.

15.08.2013 13:15

- Dette er fremtiden! Vi ønsker å legge til rette for at kundene våre skal handle kvalitetsvarer til Norges laveste priser, samtidig som de vet at vi sparer miljøet. I tillegg skal handelen skje i et vakkert bygg, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Snøhetta-butikk
“Fremtidens dagligvarebutikk” er et samarbeidsprosjekt mellom REMA 1000 og det anerkjente arkitekt-, landskapsarkitektur- og interiørdesignfirmaet Snøhetta. Den nye butikken bruker veldig lite energi gjennom å utnytte dagslyset i lokalet. Taket er belagt med sedum, lavtvoksende torv, som kan lagre mye regnvann. Dette bidrar blant annet til god isolasjon. Kjøle- og fryseløsningene er miljøeffektive ved blant annet bruk av Co2 i stedet for miljøfiendtlige gasser. Designmessig er det lagt vekt på at bygget skal passe godt inn i nærmiljøet og fremstå som moderne og funksjonelt på mange områder.
- Vi ønsker å berømme REMA 1000 og Ole Robert Reitans vilje og evne til innovativ tenkning og handling. Butikkmiljøet som er skapt viser hvor mye de har kunden i sentrum. Nå er REMA 1000 best i klassen på miljøbygg innenfor detaljvarehandelen, sier Kjetil Trædal Thorsen, grunnlegger og partner i Snøhetta.

ENOVA og SINTEF med i prosjektet
I januar i år besluttet ENOVA å støtte REMA 1000 med 58 millioner kroner i forhold til lavpriskjedens reduksjon av energibruk. På ett år går det med 286 GWh i driften av REMA 1000, inkludert REMA Distribusjon. Dette betyr en energikostnad på drøye 210 millioner kroner i året. I butikken på Kroppanmarka har ENOVA har bidratt til flere energispareløsninger, og Sintef energiforskning har testet og målt for å finne de mest energisparende løsningene.
- Enova er glad for at REMA 1000 har høye ambisjoner for å redusere energibruken i sine butikker. Det er et betydelig potensial for energiomlegging i dagligvarebransjen og effektivisering er bra både for miljøet og for lommeboka, sa administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad i forbindelse med ENOVAs tildeling.


Store miljøambisjoner
«Alle» har et forhold til REMA 1000. Med litt over 500 butikker over hele landet – og en halv million kunder hver dag, er matvarekjeden en synlig aktør i det norske markedet. REMA 1000 har store ambisjoner for å drifte så miljøeffektivt som mulig.
- Kroppanmarkabutikken er starten på hvordan REMA 1000 skal være i framtiden. Lønnsomme og miljøvennlige! Ut over arbeidet med nye butikker, kartlegger vi energibruk, utslipp av klimagasser, avfallshåndtering samt hvilke produkter vi har innenfor økologi, Svanemerkede varer mm for å kunne sette inn riktige tiltak. Målsetningen er å unngå å sløse med de ressursene vi forvalter og sikre at vi har de produktene forbrukerne forventer å finne i butikkene, sier Ole Robert Reitan.

 

Miljøfokus siden 1979
REMA 1000 har hatt fokus på energibruk siden oppstarten i 1979. Energibruket er blant de større kostnadene i en butikk, og disse kan påvirkes. Tidlig i 2000 startet kjeden sitt første store enøkprosjekt. Både kjøpmenn og kjede er med i prosjektene.

– Å satse på energieffektivisering betyr å se muligheter – for miljøet, men også for lønnsomheten i hver enkelt butikk. Vi investerer nå i mye nytt utstyr, samt energieffektiviserer mye av det etablerte utstyret. Vi setter lokk på frysere, dører på kjøledisker, fornyer ventilasjonsanlegg og kjøleanlegg, skifte ut lysarmaturer i butikklokaler og etablerer styringssystemer som overvåker og styrer strømbruken. I tillegg forsøker vi å gjenbruke all overskuddsvarme fra kjøle- og fryseanlegg, avslutter Ole Robert Reitan.


For ytterligere informasjon:
Arve Husby, driftsdirektør REMA 1000, tlf. 9086 6676, arve.husby@rema.no

 

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap. 

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Knallsterk vårsesong på Nye Hjorten Teater

En prompepulver-oppfinner, et unikum på kunstig intelligens og en ekte intelligent komiker blir å se på hovedscenen på Nye Hjorten Teater våren og...

Pressrelease

Nye styremedlemmer til Reitan Retail

Professor i bærekraftig forbrukeradferd Siv E. Rosendahl Skard og politiker, tidligere statsråd og forfatter Linda Hofstad Helleland går inn i...

Pressrelease

15. februar 2025 åpner PoMo dørene til Trondheims nye kunstmuseum!

PoMo er et nytt museum for moderne kunst og samtidskunst i Trondheim, som åpner dørene 15. februar 2025. Museet flytter inn i det ikoniske...

Pressrelease

Kim Wigaard er kåret til Årets Ladejarl 2024 for sitt arbeid med musikkens kraft i demensomsorgen.

Kim Wigaard er kåret til Årets Ladejarl 2024 for sitt inspirerende og hjertevarme arbeid i demenssaken. Gjennom sin rolle som dirigent i...

Pressrelease

Hvem blir Årets Ladejarl 2024?

En av disse ti inspirerende lederne vil snart motta to millioner kroner og ærestittelen Årets Ladejarl for sitt arbeid med å skape et varmere samfunn.

Pressrelease

Uno-X Mobility sitt lag til Tour de France er klart

Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO