Dette er et kjempegodt eksempel på at små justeringer kan bidra en del totalt sett. Vi sparer faktisk 30 millioner meter kvitteringer på dette per år, i tillegg til at det blir mer ryddig i butikkene. Dette sparer både miljøet, økonomien og gjør det mer hyggelig for de ansatte og kundene. Det må kalles en total vinn-vinn-situasjon.
Sparer fem trailerlass med kvitteringer
Så mange som ni av ti kunder takker nei til kvittering etter egen handel. Allikevel spør medarbeiderne i kassen alle kundene om de ønsker kvitteringen. Besparelsen utgjør nærmere tre millioner kroner totalt bare for REMA 1000, og man sparer totalt fem trailerlass med kvitteringspapir.
For oss er det viktig at kundene får mulighet til å motta kvittering. Ikke alle husker å spørre selv. Samtidig tjener alle på at vi sammen er mer miljøvennlige, og de rene kronebesparelsene vi gjør i REMA 1000 er med på å holde Norges laveste dagligvarepriser.
Fakta om kvitteringsbesparelsen:
· REMA-butikkene kjøpte inn totalt 371 630 kvitteringsruller i 2012
· 9 av 10 kunder i REMA 1000 takker nei til kvittering i kassen
· Hver bongrull har 90 meter papir
· Det går 2.160 ruller kvitteringspapir per europall
· Det er plass til 33 paller i en gjennomsnittlig lastebil
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 6,1 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 71 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.