REMA 1000 inn i storhusholdningsmarkedet: Inngår samarbeid med Servicegrossistene

REMA 1000 og Servicegrossistene inngår nå et innkjøps- og distribusjonssamarbeid. Samarbeidet skal gi større konkurransekraft for begge partene, og med dette går REMA 1000 inn i et helt nytt marked for lavpriskjeden, nemlig storhusholdning.

03.05.2013 07:00

- Dette blir morsomt. REMA 1000 har et av Norges desidert mest effektive logistikk- og distribusjonssystemer, og vi tror vi har mye å bidra med inn i storhusholdningsmarkedet også. Servicegrossistene kan mye om storhusholdning, og vi kan mye om innkjøp, egne merkevarer, logistikk og distribusjon. Det å få jobbe sammen med en storhusholdningsaktør som har høyt
servicenivå, legger vekt på personlig kontakt og tilpasning til den enkelte kundes behov, kan bli både morsomt og lønnsomt, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Styrker konkurransekraften
Samarbeidet omfatter Servicegrossistenes 21 medlemmer, som fra nå av vil kunne bestille de samme varelinjene som REMA 1000-butikkene kan hos REMA 1000. Dermed får de også tilgang til REMA 1000 sine egne merkevarer.

- Vi er veldig fornøyde med å innlede et strategisk samarbeid med REMA 1000. REMA 1000 vil helt klart bidra til å styrke Servicegrossistenes konkurransekraft.  Konkret vil REMA 1000 bidra med bedre innkjøpsbetingelser og logistikk, samt tilgang til egne merkevarer som i økende grad etterspørres av kunder i vårt marked. I tillegg vil REMA 1000 kunne bidra til å videreutvikle og styrke Servicegrosisstene som en offensiv, kundeorientert landsdekkende kjede, sier administrerende direktør i Servicegrossistene, Jan van der Burg.

Positivt for kjeder, grossister, kjøpmenn og kunder
Med denne avtalen kan innkjøpsvolumet til REMA 1000 bli enda litt større. Servicegrossistene hadde i 2012 en omsetning på 2,7 milliarder NOK, og er Norges nest største storhusholdningsaktør etter ASKO (Norgesgruppen).

- Dette kan gi REMA 1000 enda større innkjøpsvolum hos merkevareleverandørene, noe som kommer alle til gode, både REMA 1000, Bunnpris, Servicegrossistene, kjøpmennene og storhusholdningskundene. I tillegg gir dette også mer effektivitet gjennom felles logistikk og distribusjon, og det gir våre egne selskap i REMA Industrier enda større mulighet til å utvikle produkter som igjen gir konkurransekraft. På sikt hadde det vært moro om vi kunne bidra til å tilby de aller laveste prisene innen storhusholdning også, slik vi gjør med REMA 1000 i dagligvare, sier Ole Robert Reitan.

Spennende testprosjekt
Storhusholdningskundene til Servicegrossistene befinner seg i følgende segmenter: Offentlig sektor,
horecamarkedet, offshore og servicehandel. Kjeden er en av to landsdekkende grossistaktører som er igjen i storhusholdningsmarkedet, og leverer til blant annet hoteller, kantiner, restauranter, og rederier.

- Vi er veldig opptatte av fokus hos oss. Fokus på de riktige tingene og full fokus på rendyrking og konsept. Derfor er det ikke slik at vi nå kaster oss inn i et nytt marked og har kjempestore planer for å ta så og så stor del av den kaken. Men dette var en flott mulighet til et fruktbart samarbeid med Servicegrossistene, og da synes vi det er morsomt å være med. Så får vi se hva fremtiden bringer. Kanskje det enkle er ofte det beste innen storhusholdning også? sier Ole Robert Reitan.

Bra for konkurransen
Totalt omsettes det for ca. 21 milliarder innen storhusholdning i Norge der Norgesgruppeneide ASKO er den største aktøren. Både Coop Link og Menigo Foodservice (ICA) har lagt ned sin virksomhet innenfor dette markedet de siste årene. ASKO, som eies av Norgesgruppen, er Norges største grossist innenfor både storhusholdning og dagligvare. Grossistansvarlig Torbjørn Johannson i Norgesgruppen oppgir Askos markedsandel i storhusholdning til å være rundt 36 prosent, noe administrerende direktør for Servicegrossistene mener er en underdrivelse.
- Asko er egentlig mye større enn det, men får til et lavt tall på grunn av måten de definerer totalmarkedet på. Asko har for eksempel alle hotellkjedene, samt kantineselskapene ISS og Eurest. Reelt sett har Asko kanskje 70 prosent av storhusholdningsmarkedet, mens vi har rundt 20 prosent, så vi er spente på om samarbeidet med REMA 1000 gjør at vi kan utfordre ASKO enda bedre, sier administrerende direktør Jan van der Burg i Servicegrossistene


For ytterligere informasjon eller ønske om intervju:
Prosjektdirektør for REMA Industrier, Jacob Tveraabak
E-post: jacob.tveraabak@rema.no Tlf. +47 908 21 370

Administrerende direktør for Servicegrossistene, Jan van der Burg
E-post jan@servicegrossistene.no Tlf: +47 976 40 177


Servicegrossistene AS har som forretningsidé å gjøre innkjøpet enkelt, trygt og lønnsom for sine kunder.

Servicegrossistene er en landsdekkende fullsortimentsgrossist til storhusholdnings-markedet. Kjeden har 21 lokalt forankrede medlemmer over hele landet. Noen av bedriftene driver i tillegg skipshandel virksomhet med leveranser til oljebransjen, skipsfarten og internasjonale kunder. Selskapet hadde en omsetning i 2012 på 2,7 milliarder kroner. 

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 6,1 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 71 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.  

 

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Knallsterk vårsesong på Nye Hjorten Teater

En prompepulver-oppfinner, et unikum på kunstig intelligens og en ekte intelligent komiker blir å se på hovedscenen på Nye Hjorten Teater våren og...

Pressrelease

Nye styremedlemmer til Reitan Retail

Professor i bærekraftig forbrukeradferd Siv E. Rosendahl Skard og politiker, tidligere statsråd og forfatter Linda Hofstad Helleland går inn i...

Pressrelease

15. februar 2025 åpner PoMo dørene til Trondheims nye kunstmuseum!

PoMo er et nytt museum for moderne kunst og samtidskunst i Trondheim, som åpner dørene 15. februar 2025. Museet flytter inn i det ikoniske...

Pressrelease

Kim Wigaard er kåret til Årets Ladejarl 2024 for sitt arbeid med musikkens kraft i demensomsorgen.

Kim Wigaard er kåret til Årets Ladejarl 2024 for sitt inspirerende og hjertevarme arbeid i demenssaken. Gjennom sin rolle som dirigent i...

Pressrelease

Hvem blir Årets Ladejarl 2024?

En av disse ti inspirerende lederne vil snart motta to millioner kroner og ærestittelen Årets Ladejarl for sitt arbeid med å skape et varmere samfunn.

Pressrelease

Uno-X Mobility sitt lag til Tour de France er klart

Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO