REMA 1000 vokste mest i 2012
I følge Nielsen Dagligvarerapporten er REMA 1000 nok en gang vinneren i norsk dagligvare, og driver frem lavpris som segmentvinneren i 2012. Til tross for svært tøff konkurranse vokser REMA 1000 med hele 7,4% til 30,6 milliarder i omsetning.
20.03.2013 07:00
- REMA 1000 har investert mye i sine butikker gjennom fjoråret, og satser tungt på ferskvarer, fersk fisk, frukt og grønt og kvalitet til laveste pris. Det er derfor ekstra moro at det blir nok et rekordår, hvor kundene virkelig synes at REMA 1000 har blitt et bedre sted å handle. Lavpris fortsetter å ta store andeler, og REMA 1000 driver denne veksten, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.
Lav totalmarkedsvekst
Totalmarkedet vokste med kun 3,1 prosentpoeng til 148 milliarder kroner, og totalt antall dagligvarebutikker i Norge ble redusert med 58 butikker i 2012 til 3.917.
- Det som er veldig morsomt for oss, er at det er hver enkelt REMA 1000-butikk som tiltrekker seg nye kunder som handler både mer og oftere hos oss. I tillegg vant vi 21 av 23 pristester i fjor. Summen av dette gjør at folk stoler på oss, vet at vi holder det vi lover, og at det lønner seg virkelig å handle hos oss. Vi skal fortsette å gi kundene det de vil ha som er en ferskere REMA 1000 med de samme lave REMA 1000-prisene, sier salgs- og markedsdirektør for REMA 1000, Cathrine Stange.
Kilde: Nielsen Dagligvarerapporten 2013
Kjedenes markedsandeler 2012 (2011):
Norgesgruppen 38,5 (37,4)
Coop 23,3 (23,4)
REMA 1000 22,2 (21,3)
ICA 12,3 (14,1)
Bunnpris 3,7 (3,8)
Kjedenes omsetningsvekst 2012
Norgesgruppen + 6,2 %
Coop + 2,5 %
REMA 1000 + 7,4 %
ICA - 10,0 %
Bunnpris + 0,5 %
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 6,1 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 71 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
11.05.2025 06:40
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...
Pressrelease
11.05.2025 06:40
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...
Pressrelease
11.05.2025 06:40
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...
Pressrelease
11.05.2025 06:40
Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...
Pressrelease
11.05.2025 06:40
Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...
Pressrelease
11.05.2025 06:40
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...
OUR VALUES