REMA 1000 vokste mest i 2012

20.03.2013 07:00

I følge Nielsen Dagligvarerapporten er REMA 1000 nok en gang vinneren i norsk dagligvare, og driver frem lavpris som segmentvinneren i 2012. Til tross for svært tøff konkurranse vokser REMA 1000 med hele 7,4% til 30,6 milliarder i omsetning.

- REMA 1000 har investert mye i sine butikker gjennom fjoråret, og satser tungt på ferskvarer, fersk fisk, frukt og grønt og kvalitet til laveste pris. Det er derfor ekstra moro at det blir nok et rekordår, hvor kundene virkelig synes at REMA 1000 har blitt et bedre sted å handle. Lavpris fortsetter å ta store  andeler, og REMA 1000 driver denne veksten, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Lav totalmarkedsvekst
Totalmarkedet vokste med kun 3,1 prosentpoeng til 148 milliarder kroner, og totalt antall dagligvarebutikker i Norge ble redusert med 58 butikker i 2012 til 3.917.

- Det som er veldig morsomt for oss, er at det er hver enkelt REMA 1000-butikk som tiltrekker seg nye kunder som handler både mer og oftere hos oss. I tillegg vant vi 21 av 23 pristester i fjor. Summen av dette gjør at folk stoler på oss, vet at vi holder det vi lover, og at det lønner seg virkelig å handle hos oss. Vi skal fortsette å gi kundene det de vil ha som er en ferskere REMA 1000 med de samme lave REMA 1000-prisene, sier salgs- og markedsdirektør for REMA 1000, Cathrine Stange.

Kilde: Nielsen Dagligvarerapporten 2013 


Kjedenes markedsandeler 2012 (2011):
Norgesgruppen  38,5 (37,4)
Coop    23,3 (23,4)
REMA 1000  22,2 (21,3)
ICA   12,3 (14,1)
Bunnpris  3,7 (3,8)

Kjedenes omsetningsvekst 2012
Norgesgruppen  + 6,2 %
Coop  + 2,5 %
REMA 1000  + 7,4 %
ICA   - 10,0 %
Bunnpris  + 0,5 %


Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 6,1 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent
som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 71 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.  

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO