- Vi er kjempeglade for denne avtalen, som sikrer våre kunder Norges kanskje aller beste lammekjøtt. Dette blir en del av vår totale strategi med flere premiumprodukter til markedets laveste priser. Tilgangen på godt lammekjøtt har vært en sterk drivkraft for dette samarbeidet, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.
Alle Lofoten-sauer bidrar med Lofoten-lam
Sauehold i Lofoten har lange tradisjoner. Lofotlam B.A. ble stiftet i 2001 av 62 aktive sauebønder. I dag har selskapet en tilslutning på 70 aktive sauebruk, hvor nærmere 90 % av alle sauene i Lofoten er knyttet til selskapet. Aktive sauebønder har drevet et systematisk avlsarbeid og fått fram gode dyr som utnytter utmarksressursene og holder det unike landskapet velpleiet. Selskapet produserer ca. 7.000 lam i året.
- Ja, i dette unike landskapet har sauen en sentral plass. Gjennom årtusener har disse grønne fjellsidene utviklet en helt spesiell flora, med næringsrike urter og frodig beitegras. De bratte fjellsidene og den kjølige vekstsesongen gir Lofotlam rikelig tilgang på ungt næringsrikt beite hele sommeren. At REMA 1000 skal bidra til å få kvalitetslammet Lofotlam ut til enda flere, synes vi er riktig flott, sier daglig leder for Lofotlam, Gustav A. Karlsen.
Kåret nasjonalt og internasjonalt
Opplysningskontoret for kjøtt har tidligere kåret Lofotlam til det beste lammekjøttet, og Gastronomisk Institutt har påvist at Lofotlam er de beste lammene. I en stor undersøkelse i regi av Matforsk ble det konkludert med at Lofotlam har en god kjøttfylde, unik mørhet og særegen naturlig aroma. Lofotlam ble også klassifisert på topp i en internasjonal konkurranse der Frankrike, Island, Sverige, England og Norge deltok.
- Vi i REMA 1000 ønsker å bidra i en utviklingsprosess for å øke profilering av Lofotlam som merkevare. Lofotlam skal beholde sin egen profil og merkenavn, men vi håper samarbeidet også skal videreutvikle den eksklusive merkevaren til beste for bøndene, Lofotlam, oss og kundene, sier Reitan.
Av arktisk landbruk
Beitene blir naturlig saltet av havsalt som vind og uvær fører med seg. Dette har betydning for mineralinnholdet i beitegraset og gir et stort biologisk mangfold av vekster. Lammene beiter fra fjell til fjære, og frisk tang fra Nordishavet er også en naturlig del av beitegrunnlaget. Lammene må være født og oppvokst i Lofoten, og tilfredsstille en rekke kvalitetskrav. Etter godkjenning på slakteri, blir det stemplet med egen logo før det sendes ut i markedet.
- For de som er glade i lammekjøtt, er smaken av Lofotlam helt fantastisk. En god matopplevelse, hvor tradisjon og god naturforvaltning er ivaretatt på en god måte. Dette er et produkt av arktisk landbruk. Lofotlam har større muskelfylde, får en unik mørhet og god og særegen aroma sammenlignet med lam fra andre områder av landet, avslutter Karlsen.
Lofotlam selges som hele slakt, stykningsdeler ferskt, fenålår og pinnekjøtt .
For å bli godkjent som Lofotlam må følgende kriterier være innfridd:
• Lammene må være født og oppvokst i Lofoten.
• Produksjonen må foregå i Lofoten og i størst mulig grad baseres på lokale ressurser.
• Deltakerne som driver med sau skal ha revidert KSL-system
• Deltakerne som driver med sau skal være medlem i Lofoten sauealslag som driver faglig veiledning
• Lammene skal være av følgende kvalitet: Minimum hovedklasse O+, ikke fett trekk, minimum 16 kg
For ytterligere informasjon/ ønske om intervju:
Daglig leder i Lofotlam, Gustav Karlsen:
e-post gustav.karlsen@lr.no, telefon 970 92 996
Kategorisjef ferskvare REMA 1000, Ole Førre Skogstø:
e-post ole.forre.skogsto@rema.no, telefon 924 22 279
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.