Friele utfordrer Nespresso; starter salg av espresso-kapsler i REMA 1000

Friele gjør det nå mulig å kjøpe espresso-kapsler når man handler andre dagligvarer. Kapslene kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. På denne måten slipper kaffemaskinkundene å bestille på nettet eller reise innom spesialforretningene for å kjøpe kaffe.

06.02.2013 07:00

- Vi er stolte over å være først med å tilby dagligvarekundene espresso-kapsler fra kaffeeksperten Friele. Espresso drikkes av stadig flere, og det er flott at kapslene blir tilgjengelige på samme måte som annen kaffe, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Italiensk-inspirert høykvalitetskaffe
Frieles espresso-kapsler markedsføres som Friele diAmore; italiensk-inspirert espresso laget «av kjærlighet». Espresso-drikkerne foretrekker ofte en kaffedrikk som er sterkere enn vanlig kaffe, og Friele tilbyr i første omgang fire kapsel-varianter med varierende styrke.

– Som det ledende kaffemerket i Norge er vi stolte av å gjøre espresso-kapsler av høy kvalitet langt mer tilgjengelige for forbrukerne. Kundene har høye smaks- og kvalitetsforventninger når de velger et produkt fra Friele. Vi håper og tror at diAmore vil gi espresso-opplevelsen en ny dimensjon, sier styreformann i Friele, Herman Friele.

I kurven med brød og melk
Kaffe i forskjellige énkopps-løsninger, enten det er puter, pulver, hele bønner eller kapsler, utgjør en liten, men økende andel av kaffemarkedet i Norge. Fortsatt dominerer den tradisjonelle traktekaffen konsumet hos kaffedrikkende nordmenn, men andelen som velger espresso-kapsler er økende.

- Vi har vært i markedet med énkopps-løsninger i flere år; både med Senseo-puter og Illy-kapsler. For Friele er derfor lanseringen av diAmore en naturlig og nødvendig oppfølging av nye vaner i kaffemarkedet. Samtidig har vi ønsket å gi forbrukerne mulighet til også å legge espresso-kapsler i kurven når de handler andre dagligvarer. Vårt mål er derfor suksessivt å øke distribusjonen av kapslene i kjeder og butikker, sier administrerende direktør i Kaffehuset Friele, Olav Munch.

Benyttes i Nespresso kaffemaskiner
Friele er det ledende kaffemerket i Norge med en markedsandel på 35 prosent. Lanseringen av diAmore i dagligvarehandelen ønsker selskapet skal befeste Frieles stilling som det ledende kaffemerke i Norge. Espresso-kapslene fra Friele produseres av en europeisk samarbeidspartner og kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. Nespresso er et registrert varemerke som tilhører et selskap uten forbindelse til Friele.

– De kapslene vi benytter har vært i markedet ute i Europa i lengre tid og har vist seg å fungere meget bra i disse maskinene, opplyser Munch.

Kapslene fra Friele selges nå i alle landets REMA 1000-forretninger. I neste måned blir de også å finne i hyllene til Rimi og ICA.

For ytterligere informasjon:
Adm. direktør Olav Munch, Kaffehuset Friele  Tlf. (+47) 911 01 493
Viseadm. direktør Jørgen Wiig, Kaffehuset Friele  Tlf. (+47) 907 90 740
Markedssjef Heine Eliassen, Kaffehuset Friele  Tlf. (+47) 994 91 200
Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby, Reitangruppen  Tlf. (+47) 900 35 897


Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Nye styremedlemmer til Reitan Retail

Professor i bærekraftig forbrukeradferd Siv E. Rosendahl Skard og politiker, tidligere statsråd og forfatter Linda Hofstad Helleland går inn i...

Pressrelease

15. februar 2025 åpner PoMo dørene til Trondheims nye kunstmuseum!

PoMo er et nytt museum for moderne kunst og samtidskunst i Trondheim, som åpner dørene 15. februar 2025. Museet flytter inn i det ikoniske...

Pressrelease

Kim Wigaard er kåret til Årets Ladejarl 2024 for sitt arbeid med musikkens kraft i demensomsorgen.

Kim Wigaard er kåret til Årets Ladejarl 2024 for sitt inspirerende og hjertevarme arbeid i demenssaken. Gjennom sin rolle som dirigent i...

Pressrelease

Hvem blir Årets Ladejarl 2024?

En av disse ti inspirerende lederne vil snart motta to millioner kroner og ærestittelen Årets Ladejarl for sitt arbeid med å skape et varmere samfunn.

Pressrelease

Uno-X Mobility sitt lag til Tour de France er klart

Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...

Pressrelease

Nå starter elektrifiseringen av tungtransporten i nord

REMA Distribusjon AS ruller ut de første el-lastebilene samt bidrar til et bedre ladenettverk for elektrisk tungtransport i nord sammen med Uno-X.

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO