Friele utfordrer Nespresso; starter salg av espresso-kapsler i REMA 1000

Friele gjør det nå mulig å kjøpe espresso-kapsler når man handler andre dagligvarer. Kapslene kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. På denne måten slipper kaffemaskinkundene å bestille på nettet eller reise innom spesialforretningene for å kjøpe kaffe.

06.02.2013 07:00

- Vi er stolte over å være først med å tilby dagligvarekundene espresso-kapsler fra kaffeeksperten Friele. Espresso drikkes av stadig flere, og det er flott at kapslene blir tilgjengelige på samme måte som annen kaffe, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Italiensk-inspirert høykvalitetskaffe
Frieles espresso-kapsler markedsføres som Friele diAmore; italiensk-inspirert espresso laget «av kjærlighet». Espresso-drikkerne foretrekker ofte en kaffedrikk som er sterkere enn vanlig kaffe, og Friele tilbyr i første omgang fire kapsel-varianter med varierende styrke.

– Som det ledende kaffemerket i Norge er vi stolte av å gjøre espresso-kapsler av høy kvalitet langt mer tilgjengelige for forbrukerne. Kundene har høye smaks- og kvalitetsforventninger når de velger et produkt fra Friele. Vi håper og tror at diAmore vil gi espresso-opplevelsen en ny dimensjon, sier styreformann i Friele, Herman Friele.

I kurven med brød og melk
Kaffe i forskjellige énkopps-løsninger, enten det er puter, pulver, hele bønner eller kapsler, utgjør en liten, men økende andel av kaffemarkedet i Norge. Fortsatt dominerer den tradisjonelle traktekaffen konsumet hos kaffedrikkende nordmenn, men andelen som velger espresso-kapsler er økende.

- Vi har vært i markedet med énkopps-løsninger i flere år; både med Senseo-puter og Illy-kapsler. For Friele er derfor lanseringen av diAmore en naturlig og nødvendig oppfølging av nye vaner i kaffemarkedet. Samtidig har vi ønsket å gi forbrukerne mulighet til også å legge espresso-kapsler i kurven når de handler andre dagligvarer. Vårt mål er derfor suksessivt å øke distribusjonen av kapslene i kjeder og butikker, sier administrerende direktør i Kaffehuset Friele, Olav Munch.

Benyttes i Nespresso kaffemaskiner
Friele er det ledende kaffemerket i Norge med en markedsandel på 35 prosent. Lanseringen av diAmore i dagligvarehandelen ønsker selskapet skal befeste Frieles stilling som det ledende kaffemerke i Norge. Espresso-kapslene fra Friele produseres av en europeisk samarbeidspartner og kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. Nespresso er et registrert varemerke som tilhører et selskap uten forbindelse til Friele.

– De kapslene vi benytter har vært i markedet ute i Europa i lengre tid og har vist seg å fungere meget bra i disse maskinene, opplyser Munch.

Kapslene fra Friele selges nå i alle landets REMA 1000-forretninger. I neste måned blir de også å finne i hyllene til Rimi og ICA.

For ytterligere informasjon:
Adm. direktør Olav Munch, Kaffehuset Friele  Tlf. (+47) 911 01 493
Viseadm. direktør Jørgen Wiig, Kaffehuset Friele  Tlf. (+47) 907 90 740
Markedssjef Heine Eliassen, Kaffehuset Friele  Tlf. (+47) 994 91 200
Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby, Reitangruppen  Tlf. (+47) 900 35 897


Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

UTENOMJORDISK MAGI PÅ TRØNDERSK JORD

Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Disse bestemmer hvem som får 2 millioner og blir Årets Ladejarl

Ny jury og sekretariat for neste fire år er på plass. Disse bestemmer hvem som blir vinner av Årets Ladejarl og får to millioner kroner.

Pressrelease

Reitan Retail søker seks ledertraineer

Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å...

Pressrelease

Storsatsing på handelseiendom fra Reitan Eiendom

REBUS Handelseiendom AS er en ny storsatsning fra Reitan Eiendom som har som ambisjon å bli det ledende eiendomshuset på handelseiendom. Selskapet...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO