

Friele utfordrer Nespresso; starter salg av espresso-kapsler i REMA 1000
Friele gjør det nå mulig å kjøpe espresso-kapsler når man handler andre dagligvarer. Kapslene kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. På denne måten slipper kaffemaskinkundene å bestille på nettet eller reise innom spesialforretningene for å kjøpe kaffe.
06.02.2013 07:00
- Vi er stolte over å være først med å tilby dagligvarekundene espresso-kapsler fra kaffeeksperten Friele. Espresso drikkes av stadig flere, og det er flott at kapslene blir tilgjengelige på samme måte som annen kaffe, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.
Italiensk-inspirert høykvalitetskaffe
Frieles espresso-kapsler markedsføres som Friele diAmore; italiensk-inspirert espresso laget «av kjærlighet». Espresso-drikkerne foretrekker ofte en kaffedrikk som er sterkere enn vanlig kaffe, og Friele tilbyr i første omgang fire kapsel-varianter med varierende styrke.
– Som det ledende kaffemerket i Norge er vi stolte av å gjøre espresso-kapsler av høy kvalitet langt mer tilgjengelige for forbrukerne. Kundene har høye smaks- og kvalitetsforventninger når de velger et produkt fra Friele. Vi håper og tror at diAmore vil gi espresso-opplevelsen en ny dimensjon, sier styreformann i Friele, Herman Friele.
I kurven med brød og melk
Kaffe i forskjellige énkopps-løsninger, enten det er puter, pulver, hele bønner eller kapsler, utgjør en liten, men økende andel av kaffemarkedet i Norge. Fortsatt dominerer den tradisjonelle traktekaffen konsumet hos kaffedrikkende nordmenn, men andelen som velger espresso-kapsler er økende.
- Vi har vært i markedet med énkopps-løsninger i flere år; både med Senseo-puter og Illy-kapsler. For Friele er derfor lanseringen av diAmore en naturlig og nødvendig oppfølging av nye vaner i kaffemarkedet. Samtidig har vi ønsket å gi forbrukerne mulighet til også å legge espresso-kapsler i kurven når de handler andre dagligvarer. Vårt mål er derfor suksessivt å øke distribusjonen av kapslene i kjeder og butikker, sier administrerende direktør i Kaffehuset Friele, Olav Munch.
Benyttes i Nespresso kaffemaskiner
Friele er det ledende kaffemerket i Norge med en markedsandel på 35 prosent. Lanseringen av diAmore i dagligvarehandelen ønsker selskapet skal befeste Frieles stilling som det ledende kaffemerke i Norge. Espresso-kapslene fra Friele produseres av en europeisk samarbeidspartner og kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. Nespresso er et registrert varemerke som tilhører et selskap uten forbindelse til Friele.
– De kapslene vi benytter har vært i markedet ute i Europa i lengre tid og har vist seg å fungere meget bra i disse maskinene, opplyser Munch.
Kapslene fra Friele selges nå i alle landets REMA 1000-forretninger. I neste måned blir de også å finne i hyllene til Rimi og ICA.
For ytterligere informasjon:
Adm. direktør Olav Munch, Kaffehuset Friele Tlf. (+47) 911 01 493
Viseadm. direktør Jørgen Wiig, Kaffehuset Friele Tlf. (+47) 907 90 740
Markedssjef Heine Eliassen, Kaffehuset Friele Tlf. (+47) 994 91 200
Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby, Reitangruppen Tlf. (+47) 900 35 897
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
14.11.2025 09:00
Aspelin Eiendom og Reitan Eiendom slår sammen sine Oslo-porteføljer og etablerer Aspelin Reitan Eiendom, et av de største private...
Pressrelease
04.11.2025 13:15
Elisabeth Høsflot Klæbo blir ny administrerende direktør for Nye Hjorten Teater – en planlagt lederovergang som markerer starten på neste kapittel...
Pressrelease
17.10.2025 14:18
Britannia Hotel har fått internasjonal oppmerksomhet med to prestisjefylte utmerkelser. Condé Nast Travelers lesere har kåret hotellet til det 8....
Pressrelease
15.10.2025 12:05
Verdens beste langrennsløper, Johannes Høsflot Klæbo, inngår et langsiktig, strategisk samarbeid med Uno-X Mobility Norge. Avtalen innebærer at...
Pressrelease
29.09.2025 18:30
PoMo, det nye museet for samtidskunst og moderne kunst i Trondheim, blir nå etablert som en selvstendig stiftelse. Dette markerer et nytt kapittel...
Pressrelease
11.09.2025 11:50
Gjennom ekte engasjement, sterke verdier og urokkelig tro på andre mennesker, tildeles Øystein Pettersen den nasjonale hedersprisen Årets Ladejarl...
OUR VALUES