Close menu

Opplysningskontoret for frukt og grønt kåret REMA 1000 til best på frukt og grønt lavpris

For femte gang er Norges beste frukt- og grøntavdelinger kåret. Det velges finalister i fire butikkategorier ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning. REMA 1000 Håland mottok prisen for beste lavpris. Butikken har økt sin frukt- og grønt-andel det siste året med fem prosent, hadde rekordomsetning i 2012, og selger stadig mer av «fem om dagen»-produktene.

06.02.2013 12:15

- Det er fantastisk å få denne prisen! Det ligger mye hardt arbeid i å holde denne avdelingen, så da er det ekstra stor stas å få en oppmerksomhet på dette. Vi har stort fokus på kvalitet, vi får positiv respons fra kundene, og jeg vil berømme mine ansatte for en kjempegod frukt- og grøntjobb, sier Kjøpmann i REMA 1000 Håland, Tor Jan Granberg.

Best og billigst
Konkurransen arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt i samarbeid med fagbladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge. Alle butikker som er med i Nielsens scanningutvalg er i prinsippet med i konkurransen. Butikkene blir nøye sjekket og vurdert av Nielsen etter flere kriterier.

- I 2012 har REMA 1000 investert 600 millioner i våre 500 butikker for blant annet å bli enda bedre på frukt og grønt. Dette er vel beviset på at det har fungert godt. Når kriteriene er både aktiviteter, kundekommunikasjon, ikke utsolgt, kvalitet og plass, er det både morsomt og lønnsomt for REMA 1000 å bli kåret til best i klassen. Vi har også vist gjennom 21 av 23 pristester i fjor at vi har de aller laveste prisene, sier en fornøyd regionsdirektør REMA 1000 Sør-Vest, Per Tore Solstad.

Fem om dagen
Bakgrunnen for NM i frukt og grønt er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt ved at de får inspirasjon når de handler i butikken. De nasjonale kostrådene anbefaler 5 om dagen, halvparten frukt og bær og halvparten grønt.

- Dette ”grønne norgesmesterskapet” skal motivere norske frukt- og grøntavdelinger til å bli dyktigere på vareutvalg, eksponering, renslighet, kvalitet og service, og på den måten stimulere forbrukeren til å øke forbruket sitt opp mot fem om dagen, uttalte direktør for opplysningskontoret for frukt og grønt, Guttorm Rebnes da prisen ble delt ut i fjor.

Satser på frukt- og grønt-opplæring
REMA 1000 har ikke bare investert mye penger i utvidelse av frukt- og grøntområdene i butikkene, men satser også tungt på opplæring av personell gjennom REMA-skolen. De fleste butikkene har egne «frukt- og grøntansvarlige».

- Det er enkeltpersonene som jobber i frukt- og grøntavdelingene rundt omkring som daglig gjør jobben med å friste forbrukerne til å kjøpe mer frukt og grønt, og for oss i REMA 1000 er det viktig at de kan kategorien sin. På den måten får vi god kvalitet til laveste pris – og de mest fornøyde kundene, avslutter Per Tore Solstad.

Vinnere i NM frukt og grønt for 2012:
REMA 1000 Håland - vinner kategori lavpris. 
EUROSPAR Blomsterdalen - vinner kategori bredsortiment.
Coop Obs! Narvik - vinner kategori hypermarked.
Coop Marked Syvde - vinner kategori nærbutikk.


Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

09.05.2025 15:07

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

09.05.2025 15:07

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 15:07

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 15:07

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

09.05.2025 15:07

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

09.05.2025 15:07

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO