- Det er fantastisk å få denne prisen! Det ligger mye hardt arbeid i å holde denne avdelingen, så da er det ekstra stor stas å få en oppmerksomhet på dette. Vi har stort fokus på kvalitet, vi får positiv respons fra kundene, og jeg vil berømme mine ansatte for en kjempegod frukt- og grøntjobb, sier Kjøpmann i REMA 1000 Håland, Tor Jan Granberg.
Best og billigst
Konkurransen arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt i samarbeid med fagbladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge. Alle butikker som er med i Nielsens scanningutvalg er i prinsippet med i konkurransen. Butikkene blir nøye sjekket og vurdert av Nielsen etter flere kriterier.
- I 2012 har REMA 1000 investert 600 millioner i våre 500 butikker for blant annet å bli enda bedre på frukt og grønt. Dette er vel beviset på at det har fungert godt. Når kriteriene er både aktiviteter, kundekommunikasjon, ikke utsolgt, kvalitet og plass, er det både morsomt og lønnsomt for REMA 1000 å bli kåret til best i klassen. Vi har også vist gjennom 21 av 23 pristester i fjor at vi har de aller laveste prisene, sier en fornøyd regionsdirektør REMA 1000 Sør-Vest, Per Tore Solstad.
Fem om dagen
Bakgrunnen for NM i frukt og grønt er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt ved at de får inspirasjon når de handler i butikken. De nasjonale kostrådene anbefaler 5 om dagen, halvparten frukt og bær og halvparten grønt.
- Dette ”grønne norgesmesterskapet” skal motivere norske frukt- og grøntavdelinger til å bli dyktigere på vareutvalg, eksponering, renslighet, kvalitet og service, og på den måten stimulere forbrukeren til å øke forbruket sitt opp mot fem om dagen, uttalte direktør for opplysningskontoret for frukt og grønt, Guttorm Rebnes da prisen ble delt ut i fjor.
Satser på frukt- og grønt-opplæring
REMA 1000 har ikke bare investert mye penger i utvidelse av frukt- og grøntområdene i butikkene, men satser også tungt på opplæring av personell gjennom REMA-skolen. De fleste butikkene har egne «frukt- og grøntansvarlige».
- Det er enkeltpersonene som jobber i frukt- og grøntavdelingene rundt omkring som daglig gjør jobben med å friste forbrukerne til å kjøpe mer frukt og grønt, og for oss i REMA 1000 er det viktig at de kan kategorien sin. På den måten får vi god kvalitet til laveste pris – og de mest fornøyde kundene, avslutter Per Tore Solstad.
Vinnere i NM frukt og grønt for 2012:
REMA 1000 Håland - vinner kategori lavpris.
EUROSPAR Blomsterdalen - vinner kategori bredsortiment.
Coop Obs! Narvik - vinner kategori hypermarked.
Coop Marked Syvde - vinner kategori nærbutikk.
Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.