REMA 1000 ble Årets Kommunikatør

21.03.2015 14:20

DNB, REMA 1000, Hurtigruten, Kværner og Statsministerens kontor stakk av med prisene da norske kommunikasjonsfolk kåret sine kommunikasjonsfavoritter under bransjetreffet Kommunikatøren i dag tidlig. REMA 1000 ble hedret for sin helintegrerte kommunikasjon med fokus på blant annet sine kjøpmenn.

Nærmere 1000 kommunikatører landet over har besvart «Kommunikatøren», Hammer og Hanborgs store kommunikasjonsundersøkelse. Undersøkelsen skal vise utviklingen i kommunikasjons-bransjen, synliggjøre trender og samtidig øke fokuset på kommunikatørenes rolle. Innen kategori detaljhandel tok REMA 1000 hjem den gjeve utmerkelsen.

- Å bli stemt frem til den beste Kommunikatøren innenfor detaljhandel er veldig gledelig. Vi er ekstremt opptatt av å faktisk leve merkevaren REMA 1000 hver eneste dag gjennom alt vi foretar oss. Vi håper jo at det også skinner gjennom i media, og at det er derfor kommunikasjonsbransjen legger merke til oss, sa en fornøyd markedsdirektør Lars-Kristian Lindberg i REMA 1000 da han mottok prisen.

Berømmer REMA 1000
Totalt fem bransjer med tre nominerte i hver ble lagt ut for stemmegivelse.Nominasjonskomitéen besto av Astrid Harriet Mjærum, styreleder i Kommunikasjonsforeningen og kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten, Morten Woldsdal, leder i NIR, Peggy Brønn, professor for Institutt for kommunikasjon – kultur og språk ved Handelshøyskolen BI, og Terje Gulbrandsen, rådgiver og partner i PR-operatørene. Komiteen berømmet REMA 1000 for både kampanjer, verktøy og kommunikasjonstrategi.

- Med sin ”Middag for under 100” – også i kombinasjon med en av de mest populære appene – har de nok en gang levert på slagordet sitt: det enkle er ofte det beste. De tar kunden på alvor og gjentar ofte at nettopp kunden er øverste sjef – og viser det gjennom å tilrettelegge for hverdagen. Kjeden har vært flinke til å løfte frem kjøpmenn som et viktig suksesskriterie, og gjennom dette vist at det er mulig å lykkes, skrev komiteen.

Vinnere i ulike kategorier
For 7. år på rad arrangerer rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg Kommunikatøren som er Nordens største undersøkelse blant personer som jobber innen kommunikasjon, informasjon og markedsføring.

REMA 1000 for detaljhandel

DNB:
DNB vant klassen for forsikring/bank/finans foran Sparebank1 og Gjensidige.

– Det er utrolig inspirerende for oss å motta denne prisen, særlig fordi det er dyktige kommunikasjonskolleger som har stemt oss fram. Vi har forsøkt å utfordre måten bankstoff blir kommunisert på, og har brukt kommunikasjonsverktøyene våre til å jakte på noen tydelig definerte posisjoner. Det har fungert bra, og det er hyggelig at det blir lagt merke til i bransjen, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB.

Hurtigruten:
I klassen for reise/transport kunne Hurtigruten ta i mot pris etter å ha blitt stemt foran Oslo Lufthavn og Unibuss ved styreleder Cato Hellesjø.

– Det er en ære å motta denne prisen på vegne av Hurtigruten. 2011 var et år fylt med kontraster hvor vi blant annet opplevde den største PR-suksessen noensinne gjennom 134 timer direktesendt TV der vårt produkt viste seg fra sin beste side. To måneder senere opplever vi den verste ulykken på 50 år i Hurtigruten. At det blir lagt merke til at vi klarte å kommunisere med omverdenen på en god måte i begge tilfeller er vi glade og stolte over, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.

Kværner
Kværner vant klassen for olje/gass/strøm foran Norges vassdrags- og energidirektorat og Oljeindustriens Landsforening.

– Jeg setter stor pris på å motta denne kommunikasjonsprisen på vegne av Kværner. Det er en hyggelig og faglig anerkjennelse av den innsatsen Kværners kommunikasjonsteam har lagt ned i arbeidet med å etablere selskapet, sier Mariken Holter, kommunikasjonsdirektør i Kværner.

SMK:
Den siste kategorien var offentlig forvaltning, politiske partier og ideelle organisasjoner der Statsministerens kontor vant foran Riksadvokaten ved statsadvokatene Inge Bejer Engh ogSvein Holden og Bevar Hardanger. Dermed ble det to priser på Jens Stoltenberg & co som også ble hedret for sin krisekommunikasjon.

– Den 22.juli og ukene etter var en krevende tid for mange. For oss som jobber med kommunikasjon på Statsministerens kontor er det fint å få anerkjennelse fra folk som jobber med kommunikasjon, sier politisk rådgiver og pressekontakt Sindre Fossum Beyer ved Statsministerens kontor.

Daglig leder og rekrutteringrådgiver Trine Larsen i Hammer & Hanborg er strålende fornøyd med årets arrangement som også inneholdt foredrag om vanskelig kommunikasjon ved blant andre Geir Lippestad, TINE og Telenor.

– For oss i Hammer & Hanborg er Kommunikatøren et av årets høydepunkt fordi vi gjennom undersøkelsen får et unikt innblikk i hvordan norske kommunikatører ser på sin yrkesrolle, sin hverdag og viktige spørsmål for bransjen, sier Larsen.

 

Kontaktperson:

Markedsdirektør REMA 1000, Lars Kristian Lindberg, tlf. 900 18 623


Hammer Hanborg:
Trine Larsen, E-post: trine.larsen@hammerhanborg.com Telefon: 472 69 999


Om Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg ble grunnlagt i 1994 og har Nordens største nettverk av kommunikatører. Selskapet er bemanningseksperten innen kommunikasjon, informasjon og markedsføring. Hos Hammer & Hanborg kan man rekruttere eller leie kommunikatører -fra student, til spesialist og executive.

REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er Norges ledende dagligvarekjede og en av landets sterkeste merkevarer.  Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene.

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO