REMA 1000 kåret til Norges beste handelsbedrift

06.11.2012 14:40

REMA 1000 fikk under Handelskonferansen 2012 i dag prisen for Årets Handelsbedrift 2012. Juryen mener REMA 1000 er den beste vekstbedriften blant 370 kjeder i 40 bransjer innen norsk varehandel.

- Denne prisen henger selvsagt høyt for oss og betyr mye for alle i REMA 1000. Det å kåres til den aller beste blant finalister som IKEA, Plantasjen og vår dyktige konkurrent KIWI, gjør oss stolte, motiverte og enda mer på hugget for fremtiden, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.

En stjerne i dagligvare-Norge
Handelsprisen deles ut av Hovedorganisasjonen Virke, GS1 og Hartmark Consulting. Juryen skriver i sin begrunnelse at REMA 1000 er et forbilde og stjerne i dagligvare-Norge, at de har fornøyde kjøpmenn som tjener godt, at de har vunnet priser for både markedsføringen og arbeidsmiljøet, samt at kjeden tar skikkelig samfunnsansvar. I tillegg fyller kjeden alle de økonomiske kriteriene som legges til grunn i kåringen.

- Rema 1000 er en verdig vinner av Handelsprisen 2012. De har vist over tid at de er best i bransjen når det kommer til inntjening, men vel så viktig er ansvaret de har tatt for at norske forbrukere får tilgang til lave priser, økologisk mat, et bredere og bredere lavprisutvalg, samt lokal mat. I tillegg er Ole Robert Reitan en svært god ambassadør for bransjen, sier Vibeke Hammer Madsen.

370 kjeder og 40 bransjer
Felles for de nominerte i 2012 er at de har lykkes med å oppnå god lønnsomhet og en vekst som er høyere enn gjennomsnittet for bransjene de opererer i. De nominerte vurderes i forhold til gjennomsnittsvekst i omsetning de siste tre årene, driftsmarginen de siste tre årene, at virksomheten skal ha vært operativ i minimum tre år, virksomheten skal ha en årsomsetning på minimum NOK 100 millioner, og virksomheten skal ha et godt omdømme og kunne være et forbilde for andre handelsvirksomheter.

Av 370 kjeder i 40 bransjer var følgende kandidater nominerte til Handelsprisen 2012:

  1. REMA1000
  2. Kremmerhuset
  3. Krogh Optikk
  4. Plantasjen
  5. VITA
  6. XXL
  7. CARLINGS
  8. IKEA
  9. Apotek 1
  10. Kiwi
  11. Jula 

For ytterligere informasjon:
Kommunikasjonsdirektør VIRKE, Kjetil Høie Sviland, tlf. 414 23 352
Kommunikasjonsdirektør Reitangruppen, Solfrid Flateby, 900 35 897

Hovedorganisasjonen Virke er den raskest voksende hovedorganisasjonen i Norge. Grunntanken er at arbeidslivet virker best når arbeidsgiver og arbeidstaker går sammen om å skape verdier. Virke representerer flere enn 16 000 virksomheter med flere enn 200 000 ansatte fra mange ulike bransjer.

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO