Bønder får lage butikk i REMA-butikken

10.11.2012 07:00

Ole Robert Reitan har ved flere anledninger sagt at REMA 1000 ønsker å satse mer på lokalmat. Denne uken har region Midt-Norge startet testprosjektet «Butikk i REMA-butikken», hvor lokale bønder får egen mini-butikk inne i butikken for å selge egenproduserte lokalvarer - i forseglet pose a la Tax Free. Det blir både kjøtt, fisk, ost, saft og andre lokalproduserte varer i flere uker fremover.

- Matkulturen i Trøndelag er tradisjonsrik og levende. Dyktige, lokale produsenter gir gjennom dette prosjektet REMA-kundene et mangfold av spennende produkter, laget av regionens egne råvarer. Vi ønsker å bidra til å gjøre gode, lokale matvarer tilgjengelig for enda flere, og dette er en flott rekrutteringsarena for lokalmat til REMA 1000. Vi håper dette blir «morsomt og lønnsomt» for de lokale produsentene, sier regionsdirektør i REMA 1000 Midt-Norge, Brynjar Hovstein.

«Dette fremelsker matkultur»
Aktiviteten kalles «forseglet pose», og tilbys gratis for produsentene. Det er den store REMA 1000 Lade Arena som er stillet til disposisjon. Produsentene får et eget «torg» i enden av ferskvaregaten med fire disker og eget lager. Prosjektet gjennomføres i samarbeidet er med Oi Trøndersk Mat og Drikke, og Inge Johnsen, som driver Lian Restaurant har vært rådgiver for REMA 1000 i prosjektet.

- Dette må være den aller beste arenaen for formidling av matkultur, for hvor treffer man vel mer folk enn i en REMA 1000-butikk? Skal vi fremelske mat og matkultur må vi treffe familiene og de kommende generasjonene, slik at de kan bli like glade i mat som vi er. REMA 1000 gjør dette fordi de har lyst til å bli en knallgod ferskvareleverandør, og da er dette midt i blinken, sier Inge Johnsen.

Produsenter fra hele Trøndelag
Aktiviteten er foreløpig over seks uker, og det er produsenter fra hele Trøndelag som skal selge sine produkter: Det starter med Rotvoll og Rissa-området, med økologisk jus- og saftprodukter fra Corona, iskrem fra Rein og blåskjell fra Snadder og Snaskum, også følger produsenter fra Namdalen, Frosta, Røros, Lierne og Fosen.

 - Vi ønsker jo å få lokalmat ut i butikk, så da vi ble spurt av REMA 1000 om å være med på dette, var det et klart JA fra oss. Dette har vært kjempespennende. Vi håper jo at produsentene vil selge godt, og at REMA 1000 opplever det som positivt ved at de for eksempel får enda flere kunder, sier prosjektleder for Oi Trøndersk Mat og Drikke, Brit Melting.

Høyoppløslige bilder fra denne saken og flere artikler, finner du på:
http://www.mynewsdesk.com/no/search/images?query=reitangruppen&utf8=%E2%9C%93

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO