Vil gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene!
Vil gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene!

REMA 1000 utfordrer konkurrentene!

REMA 1000 utfordrer herved Kiwi, Coop, ICA, Rimi, Meny og alle andre konkurrenter og norske konkurransemyndigheter til å gå sammen om å utvikle en prisportal eller å bruke en portal som eksisterer – som kan gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene.

27.02.2015 12:30

– Vi registrerer at det er uenighet om metodikk – men vi bør fint kunne bli enige om en prisportal som fungerer for oss alle. Både hvilken portal – og hvilken metodikk, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan og fortsetter: – Jo flere som vil delta av dagligvarekjedene – jo bedre!

– Vi har tatt til orde for større åpenhet rundt priskonkurranse og prissammenligninger – fordi vi mener åpenhet fører til mer konkurranse. Dette er det kundene som tjener på, sier Reitan.

Ukentlige tester av forskjellige handlekurver på forskjellige steder i landet vil gi alle landets kunder den informasjonen og oversikten de trenger for å gjøre sine innkjøp.Slike tester vil føre til mer åpenhet rundt pris – dermed større konkurranse, og lavere priser ut til kundene.

REMA 1000 støtter også forslaget om en opprettelse av Dagligvareportalen. Dette er en portal som skal gi forbrukerne informasjon om næringsinnhold, ingredienser, allergener, opprinnelse og pris på alle matvarer, og vil gjøre det enklere for deg som kunde å orientere deg i et stort og uoversiktlig dagligvaremarked. Slik fungerer i hvert fall Finansportalen, som gjør at du kan holde deg orientert om tilbud innenfor bank og forsikring.

- Når det gjelder dagligvarer er det fortsatt en jungel, enten du ønsker å vite hvor du får kjøpt varer til laveste pris, eller hvilket produkt som er mest miljøvennlig eller har best kvalitet. Tjenesten på enhver.no er det nærmeste vi kommer en prisportal i dag, og ulike pris- og kvalitetstester i avisene kan gi deg et visst bilde. Men siden det er mange slike tester, mister man fort oversikten, sier Reitan.

En slik offentlig prisportal er våre konkurrenter imot. De mener det blir for dyrt å gjennomføre det. Det er kanskje ikke så rart hvis man tror på de eksterne konsulentene som har beregnet en kostnad på 600 millioner kroner til utvikling og gjennomføring. Dette tallet er selvsagt alt for høyt. All prisinformasjon finnes elektronisk i dag. Alle kjedene sitter på dette allerede, og en sammenstilling av eksisterende informasjon koster ikke i nærheten av 600 millioner. En slik argumentasjon kan derfor kun oppfattes som vikarierende for å slippe en god sammenligning av priser mellom kjedene.

Forbrukerrådet har jobbet med å få gjennom en dagligvareportal i mange år. Regjeringen stanset arbeidet med utviklingen i fjor, men nylig gikk næringskomiteen på Stortinget inn for at det skal etableres en nettbasert portal for dagligvarer innen 2016.

- Nå kan bransjen, myndigheter og forbrukere sammen hjelpe hverandre å bruke ny teknologi til å utvikle gode løsninger, og gi forbrukerne muligheten til å ta gode valg. Både for helsa og for lommeboka, sier Reitan.

Reitangruppen består av fire forretningsområder:

REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2013 (inkl. franchiseomsetning) for 77 milliarder kroner, sysselsetter 35.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

UTENOMJORDISK MAGI PÅ TRØNDERSK JORD

Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Disse bestemmer hvem som får 2 millioner og blir Årets Ladejarl

Ny jury og sekretariat for neste fire år er på plass. Disse bestemmer hvem som blir vinner av Årets Ladejarl og får to millioner kroner.

Pressrelease

Reitan Retail søker seks ledertraineer

Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å...

Pressrelease

Storsatsing på handelseiendom fra Reitan Eiendom

REBUS Handelseiendom AS er en ny storsatsning fra Reitan Eiendom som har som ambisjon å bli det ledende eiendomshuset på handelseiendom. Selskapet...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO