Close menu
Vil gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene!
Vil gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene!

REMA 1000 utfordrer konkurrentene!

REMA 1000 utfordrer herved Kiwi, Coop, ICA, Rimi, Meny og alle andre konkurrenter og norske konkurransemyndigheter til å gå sammen om å utvikle en prisportal eller å bruke en portal som eksisterer – som kan gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene.

27.02.2015 12:30

– Vi registrerer at det er uenighet om metodikk – men vi bør fint kunne bli enige om en prisportal som fungerer for oss alle. Både hvilken portal – og hvilken metodikk, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan og fortsetter: – Jo flere som vil delta av dagligvarekjedene – jo bedre!

– Vi har tatt til orde for større åpenhet rundt priskonkurranse og prissammenligninger – fordi vi mener åpenhet fører til mer konkurranse. Dette er det kundene som tjener på, sier Reitan.

Ukentlige tester av forskjellige handlekurver på forskjellige steder i landet vil gi alle landets kunder den informasjonen og oversikten de trenger for å gjøre sine innkjøp.Slike tester vil føre til mer åpenhet rundt pris – dermed større konkurranse, og lavere priser ut til kundene.

REMA 1000 støtter også forslaget om en opprettelse av Dagligvareportalen. Dette er en portal som skal gi forbrukerne informasjon om næringsinnhold, ingredienser, allergener, opprinnelse og pris på alle matvarer, og vil gjøre det enklere for deg som kunde å orientere deg i et stort og uoversiktlig dagligvaremarked. Slik fungerer i hvert fall Finansportalen, som gjør at du kan holde deg orientert om tilbud innenfor bank og forsikring.

- Når det gjelder dagligvarer er det fortsatt en jungel, enten du ønsker å vite hvor du får kjøpt varer til laveste pris, eller hvilket produkt som er mest miljøvennlig eller har best kvalitet. Tjenesten på enhver.no er det nærmeste vi kommer en prisportal i dag, og ulike pris- og kvalitetstester i avisene kan gi deg et visst bilde. Men siden det er mange slike tester, mister man fort oversikten, sier Reitan.

En slik offentlig prisportal er våre konkurrenter imot. De mener det blir for dyrt å gjennomføre det. Det er kanskje ikke så rart hvis man tror på de eksterne konsulentene som har beregnet en kostnad på 600 millioner kroner til utvikling og gjennomføring. Dette tallet er selvsagt alt for høyt. All prisinformasjon finnes elektronisk i dag. Alle kjedene sitter på dette allerede, og en sammenstilling av eksisterende informasjon koster ikke i nærheten av 600 millioner. En slik argumentasjon kan derfor kun oppfattes som vikarierende for å slippe en god sammenligning av priser mellom kjedene.

Forbrukerrådet har jobbet med å få gjennom en dagligvareportal i mange år. Regjeringen stanset arbeidet med utviklingen i fjor, men nylig gikk næringskomiteen på Stortinget inn for at det skal etableres en nettbasert portal for dagligvarer innen 2016.

- Nå kan bransjen, myndigheter og forbrukere sammen hjelpe hverandre å bruke ny teknologi til å utvikle gode løsninger, og gi forbrukerne muligheten til å ta gode valg. Både for helsa og for lommeboka, sier Reitan.

Reitangruppen består av fire forretningsområder:

REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2013 (inkl. franchiseomsetning) for 77 milliarder kroner, sysselsetter 35.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

11.05.2025 15:17

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

11.05.2025 15:17

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:17

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:17

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

11.05.2025 15:17

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

11.05.2025 15:17

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO