REMA 1000 vil redusere saltinnhold i egne matvarer med 30%

REMA 1000 ønsker å bidra til å gi kundene sunnere valgmuligheter, og jobber for å redusere saltinnholdet i egne merkevarer ytterligere.

05.06.2014 10:16

-  Vi startet dette arbeidet for en stund siden – og nå kan vi si at innen to år skal vi ha klart å redusere saltmengden i våre egne matvarer med 30 %, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Inntaket av salt bør halveres i vårt daglige kosthold. Vårt dagsbehov er 5 gram, mens vi i Norge spiser 10 gram. Norge har sluttet seg til WHOs målsetting om å redusere for tidlig død av ikke-smittsomme sykdommer som kreft, kols, diabetes og hjertekarsykdommer med 25% innen 2025. 

Tradisjonelt så har vi brukt mye salt i maten her i Norge, for å kunne bevare maten over lengre tid. Det har gjort oss godt vant til større saltmengde, og det vil ta tid å venne folk til at mat smaker godt også med mindre salt. Vi vil derfor utvikle andre smaksbærere som urter, krydder, saltfattige marinader basert på grønnsaker/frukt videre.

I Helsedirektoratets egen tiltaksplan er målet 30% reduksjon innen 2025 og en reduksjon på 15% innen 2018. På lang sikt er målet dermed målet en halvering fra dagens ca 10 gram per dag til 5 gram.

-  Vi ønsker å bidra til at folk kan ta sunnere valg. Hvis vi i det hele tatt skal nå WHOs og helseministerens mål om at inntak av salt bør halveres – så må vi ha ambisiøse mål. Samtidig er vi opptatt av å ivareta den gode smaken og kvaliteten. Det har vi klart og vel så det, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan.

- Vi har også et ansvar for å gi forståelig og riktig informasjon til forbrukere. Derfor deklarerer vi i en rekke varer faktisk saltinnhold, ikke bare natrium, sier Reitan.

REMA 1000 har også klart å fjerne palmeolje fra egne matvarer.-  Vi satte oss som mål å utfase palmeolje fra våre egne merker – nå har vi klart det på matvarer. Kjøper du brød - eller matvarer som er merket REMA 1000 – skal de ikke inneholde palmeolje. Nå setter vi oss ambisiøse mål for å redusere saltmengden, sier Reitan.  

Jeanette Johnsen

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Nå starter elektrifiseringen av tungtransporten i nord

REMA Distribusjon AS ruller ut de første el-lastebilene samt bidrar til et bedre ladenettverk for elektrisk tungtransport i nord sammen med Uno-X.

Pressrelease

Årsresultater 2023 - Vekst og investeringer for fremtiden

2023 var et år med solid drift, omsetningsvekst og investeringer. Etter et år preget av sterk konkurranse, global inflasjon og fortsatt uro i...

Pressrelease

Uno-X Mobility kjøper Tungbil Lading AS

For å raskere kunne møte våre kunders og samfunnets behov for mer bærekraftig tungtransport har Uno-X Mobility kjøpt selskapet Tungbil Lading AS....

Pressrelease

UTENOMJORDISK MAGI PÅ TRØNDERSK JORD

Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO