![](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/00046/7b6789dd-8912-4a53-8af7-3d8c1f4f8a5c-w_1024_h_680.jpg)
Coop felt for etterligning av REMA 1000s grill-logo
Et enstemmig konkurranseutvalg konkluderer med at Coops grill-logo er en illojal etterlikning av REMA 1000s grill-logo og i strid med god forretningsskikk.
01.07.2014 16:44
Coop felt for etterligning av REMA 1000s grill-logo
Et enstemmig konkurranseutvalg konkluderer med at Coops grill-logo er en illojal etterlikning av REMA 1000s grill-logo og i strid med god forretningsskikk.
01.07.2014 16:44
I april i år lanserte Coop en kampanje for markedsføring av grillprodukter der Coop benyttet en logo til forveksling lik logoen fra REMA 1000s mangeårige grillkonsept.
REMA 1000 ba Coop stanse bruken av logoen under henvisning til markedsføringsloven § 25, noe Coop ikke ønsket å gjøre. REMA 1000 klagde deretter Coop inn for Næringslivets Konkurranseutvalg, og utvalget har nå enstemmig kommet fram til at Coops grill-logo etterligner REMA 1000s grill-logo og er i strid med god forretningsskikk. Næringslivets Konkurranseutvalg uttaler blant annet at «Helhetsinntrykket blir svært likt, noe som etter utvalgets syn fremstår som et bevisst valg fra Coops side» samt at Coops logo «gir klare assosiasjoner til REMA 1000s logo og vil etter utvalgets syn kunne utvanne gjenkjennelseseffekten av REMA 1000s logo og anses som en urimelig utnyttelse av REMA 1000s markedsinnsats og resultater». Utvalget konkluderer også med at «Coop med sin grill-logo som ble introdusert i 2014, har lagt seg for nær Rema 1000s grill-logo på en måte som er illojal og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom».
- Vi reagerte sterkt på det vi mener var en bevisst etterligning da Coop lanserte sin grillkampanje tidligere i år. Vi er glade for at Konkurranseutvalget enstemmig mener at dette er tilfelle, sier kommunikasjonsdirektør i REMA 1000, Mette Fossum Beyer.
Coop har i 2014 etter utvalgets syn gjort et skifte fra sine tidligere grill-logoer. Det uttales at selv om noen av elementene som Coop har brukt i tidligere år går igjen, har utformingen av logoen i 2014 tatt opp i seg et nytt hovedelement som er svært likt REMA 1000s utrykk. Fargevalg i bokstaver er likt, svart er brukt gjennomgående som bakgrunnsfarge, ordene "perfekt med" er plassert på nøyaktig samme sted som REMA 1000s undertekst og i samme farge, og også strekene på hver side av "perfekt med" korresponderer med rammen rundt REMA 1000s logo.
Siden 2009 har REMA 1000 benyttet et grillkonsept hvert år, fra mai til midten av august. Grill-konseptet er en stor satsing hos REMA 1000, og det er brukt betydelige midler i markedsføring og utvikling. Kampanjen er også belønnet med gull i Kreativt Forums pris "Retailkonsepter" i 2010.
- Vi krever nå at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid, sier Fossum Beyer.
Besøk oss på www.rema.no
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...
Pressrelease
REMA Distribusjon AS ruller ut de første el-lastebilene samt bidrar til et bedre ladenettverk for elektrisk tungtransport i nord sammen med Uno-X.
Pressrelease
2023 var et år med solid drift, omsetningsvekst og investeringer. Etter et år preget av sterk konkurranse, global inflasjon og fortsatt uro i...
Pressrelease
For å raskere kunne møte våre kunders og samfunnets behov for mer bærekraftig tungtransport har Uno-X Mobility kjøpt selskapet Tungbil Lading AS....
Pressrelease
Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...
Pressrelease
Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...
OUR VALUES