

Coop felt for etterligning av REMA 1000s grill-logo
Et enstemmig konkurranseutvalg konkluderer med at Coops grill-logo er en illojal etterlikning av REMA 1000s grill-logo og i strid med god forretningsskikk.
01.07.2014 16:44
I april i år lanserte Coop en kampanje for markedsføring av grillprodukter der Coop benyttet en logo til forveksling lik logoen fra REMA 1000s mangeårige grillkonsept.
REMA 1000 ba Coop stanse bruken av logoen under henvisning til markedsføringsloven § 25, noe Coop ikke ønsket å gjøre. REMA 1000 klagde deretter Coop inn for Næringslivets Konkurranseutvalg, og utvalget har nå enstemmig kommet fram til at Coops grill-logo etterligner REMA 1000s grill-logo og er i strid med god forretningsskikk. Næringslivets Konkurranseutvalg uttaler blant annet at «Helhetsinntrykket blir svært likt, noe som etter utvalgets syn fremstår som et bevisst valg fra Coops side» samt at Coops logo «gir klare assosiasjoner til REMA 1000s logo og vil etter utvalgets syn kunne utvanne gjenkjennelseseffekten av REMA 1000s logo og anses som en urimelig utnyttelse av REMA 1000s markedsinnsats og resultater». Utvalget konkluderer også med at «Coop med sin grill-logo som ble introdusert i 2014, har lagt seg for nær Rema 1000s grill-logo på en måte som er illojal og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom».
- Vi reagerte sterkt på det vi mener var en bevisst etterligning da Coop lanserte sin grillkampanje tidligere i år. Vi er glade for at Konkurranseutvalget enstemmig mener at dette er tilfelle, sier kommunikasjonsdirektør i REMA 1000, Mette Fossum Beyer.
Coop har i 2014 etter utvalgets syn gjort et skifte fra sine tidligere grill-logoer. Det uttales at selv om noen av elementene som Coop har brukt i tidligere år går igjen, har utformingen av logoen i 2014 tatt opp i seg et nytt hovedelement som er svært likt REMA 1000s utrykk. Fargevalg i bokstaver er likt, svart er brukt gjennomgående som bakgrunnsfarge, ordene "perfekt med" er plassert på nøyaktig samme sted som REMA 1000s undertekst og i samme farge, og også strekene på hver side av "perfekt med" korresponderer med rammen rundt REMA 1000s logo.
Siden 2009 har REMA 1000 benyttet et grillkonsept hvert år, fra mai til midten av august. Grill-konseptet er en stor satsing hos REMA 1000, og det er brukt betydelige midler i markedsføring og utvikling. Kampanjen er også belønnet med gull i Kreativt Forums pris "Retailkonsepter" i 2010.
- Vi krever nå at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid, sier Fossum Beyer.
Besøk oss på www.rema.no
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
14.11.2025 09:00
Aspelin Eiendom og Reitan Eiendom slår sammen sine Oslo-porteføljer og etablerer Aspelin Reitan Eiendom, et av de største private...
Pressrelease
04.11.2025 13:15
Elisabeth Høsflot Klæbo blir ny administrerende direktør for Nye Hjorten Teater – en planlagt lederovergang som markerer starten på neste kapittel...
Pressrelease
17.10.2025 14:18
Britannia Hotel har fått internasjonal oppmerksomhet med to prestisjefylte utmerkelser. Condé Nast Travelers lesere har kåret hotellet til det 8....
Pressrelease
15.10.2025 12:05
Verdens beste langrennsløper, Johannes Høsflot Klæbo, inngår et langsiktig, strategisk samarbeid med Uno-X Mobility Norge. Avtalen innebærer at...
Pressrelease
29.09.2025 18:30
PoMo, det nye museet for samtidskunst og moderne kunst i Trondheim, blir nå etablert som en selvstendig stiftelse. Dette markerer et nytt kapittel...
Pressrelease
11.09.2025 11:50
Gjennom ekte engasjement, sterke verdier og urokkelig tro på andre mennesker, tildeles Øystein Pettersen den nasjonale hedersprisen Årets Ladejarl...
OUR VALUES