REMA 1000 inngår utvidet samarbeid med Keep-it
REMA 1000 og Keep-it Technologies har siden 2012 hatt et samarbeid som bidrar til å kaste mindre mat.
05.06.2015 14:50
REMA 1000 inngår utvidet samarbeid med Keep-it
REMA 1000 og Keep-it Technologies har siden 2012 hatt et samarbeid som bidrar til å kaste mindre mat.
05.06.2015 14:50
Nå har REMA 1000 inngått en avtale med Keep-It om utvidelse av dagens samarbeid. Dette innbefatter blant annet at REMA 1000 kommer til å merke flere av sine ferskvarer med den mye omtalte holdbarhetsindikatoren Keep-it, som nylig vant den svært prestisjetunge Local EAT Award på EAT-konferansen i Stockholm.
Den enorme mengden fullt spiselig mat som kastes først og fremst hjemme hos deg og meg, er et stort samfunnsproblem. Forbrukerne står for 64% av av all mat som kastes, mens industrien og dagligvarehandelen står for de resterende 36%. Dette vil REMA 1000 og Keep-it Technologies gjøre noe med.
– Vi setter stor pris på samarbeidet med REMA 1000. Det er gledelig at de med dette går i bresjen for å ta i bruk ny teknologi, med store fordeler for både samfunnet og forbrukerne. Tradisjonell datostempling har gått ut på dato. Keep-it er intelligent holdbarhetsmåling, som både bidrar til at kvaliteten på produktene holder seg lengst mulig - og ikke minst til mindre matkasting, sier adm. direktør Kristen Hovland i Keep-it Technologies.
- Vi vet at mange er usikre på dette med holdbarhet og datostempling. Keep-it-indikatoren viser faktisk holdbarhet, basert på temperaturen pakningen utsettes for gjennom verdikjeden - helt hjem til kundens kjøleskap, forklarer Havva Kara Skogstø, Sjef for Miljø og Ansvarlige Innkjøp i REMA 1000.
- På denne måten kan våre kunder være helt trygge på at kvaliteten er ivaretatt, og trygt kan spise og servere fersk fisk og kjøtt fra REMA 1000 hvis Keep-it indikatoren tilsier det - selv om holdbarhetsdatoen skulle være passert, sier Havva.
- Dette vil også gjøre det enklere å planlegge måltidene, og vil redusere mengden mat som kastes unødig, avslutter Havva.
Bra for miljøet, bra for samvittigheten og bra for lommeboka.
Reitangruppen består av fire forretningsområder:
REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
Reitangruppen omsatte i 2014 (inkl. franchiseomsetning) for 82 milliarder kroner, sysselsetter 37.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
Professor i bærekraftig forbrukeradferd Siv E. Rosendahl Skard og politiker, tidligere statsråd og forfatter Linda Hofstad Helleland går inn i...
Pressrelease
PoMo er et nytt museum for moderne kunst og samtidskunst i Trondheim, som åpner dørene 15. februar 2025. Museet flytter inn i det ikoniske...
Pressrelease
Kim Wigaard er kåret til Årets Ladejarl 2024 for sitt inspirerende og hjertevarme arbeid i demenssaken. Gjennom sin rolle som dirigent i...
Pressrelease
En av disse ti inspirerende lederne vil snart motta to millioner kroner og ærestittelen Årets Ladejarl for sitt arbeid med å skape et varmere samfunn.
Pressrelease
Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...
Pressrelease
REMA Distribusjon AS ruller ut de første el-lastebilene samt bidrar til et bedre ladenettverk for elektrisk tungtransport i nord sammen med Uno-X.
OUR VALUES