REMA 1000 inngår utvidet samarbeid med Keep-it

05.06.2015 14:50

REMA 1000 og Keep-it Technologies har siden 2012 hatt et samarbeid som bidrar til å kaste mindre mat.

Nå har REMA 1000 inngått en avtale med Keep-It om utvidelse av dagens samarbeid. Dette innbefatter blant annet at REMA 1000 kommer til å merke flere av sine ferskvarer med den mye omtalte holdbarhetsindikatoren Keep-it, som nylig vant den svært prestisjetunge Local EAT Award på EAT-konferansen i Stockholm.

Den enorme mengden fullt spiselig mat som kastes først og fremst hjemme hos deg og meg, er et stort samfunnsproblem. Forbrukerne står for 64% av av all mat som kastes, mens industrien og dagligvarehandelen står for de resterende 36%. Dette vil REMA 1000 og Keep-it Technologies gjøre noe med.

– Vi setter stor pris på samarbeidet med REMA 1000. Det er gledelig at de med dette går i bresjen for å ta i bruk ny teknologi, med store fordeler for både samfunnet og forbrukerne. Tradisjonell datostempling har gått ut på dato. Keep-it er intelligent holdbarhetsmåling, som både bidrar til at kvaliteten på produktene holder seg lengst mulig - og ikke minst til mindre matkasting, sier adm. direktør Kristen Hovland i Keep-it Technologies.

- Vi vet at mange er usikre på dette med holdbarhet og datostempling. Keep-it-indikatoren viser faktisk holdbarhet, basert på temperaturen pakningen utsettes for gjennom verdikjeden - helt hjem til kundens kjøleskap, forklarer Havva Kara Skogstø, Sjef for Miljø og Ansvarlige Innkjøp i REMA 1000.

- På denne måten kan våre kunder være helt trygge på at kvaliteten er ivaretatt, og trygt kan spise og servere fersk fisk og kjøtt fra REMA 1000 hvis Keep-it indikatoren tilsier det - selv om holdbarhetsdatoen skulle være passert, sier Havva.

- Dette vil også gjøre det enklere å planlegge måltidene, og vil redusere mengden mat som kastes unødig, avslutter Havva.

Bra for miljøet, bra for samvittigheten og bra for lommeboka.

Reitangruppen består av fire forretningsområder:

REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. 

Reitangruppen omsatte i 2014 (inkl. franchiseomsetning) for 82 milliarder kroner, sysselsetter 37.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO