REMA 1000 inngår utvidet samarbeid med Keep-it
05.06.2015 14:50
REMA 1000 og Keep-it Technologies har siden 2012 hatt et samarbeid som bidrar til å kaste mindre mat.
Filosofi
Årets Ladejarl er en hederspris som gis til et enkeltmenneske som utmerker seg gjennom verdibasert...
Om oss
Skap verdi med oss
Våre selskaper
Verdibasert
en
LADE GAARD
ÅRETS LADEJARL
Kontakt
Presse/Media
Tilbake
REMA 1000 inngår utvidet samarbeid med Keep-it
05.06.2015 14:50
REMA 1000 og Keep-it Technologies har siden 2012 hatt et samarbeid som bidrar til å kaste mindre mat.
Nå har REMA 1000 inngått en avtale med Keep-It om utvidelse av dagens samarbeid. Dette innbefatter blant annet at REMA 1000 kommer til å merke flere av sine ferskvarer med den mye omtalte holdbarhetsindikatoren Keep-it, som nylig vant den svært prestisjetunge Local EAT Award på EAT-konferansen i Stockholm.
Den enorme mengden fullt spiselig mat som kastes først og fremst hjemme hos deg og meg, er et stort samfunnsproblem. Forbrukerne står for 64% av av all mat som kastes, mens industrien og dagligvarehandelen står for de resterende 36%. Dette vil REMA 1000 og Keep-it Technologies gjøre noe med.
– Vi setter stor pris på samarbeidet med REMA 1000. Det er gledelig at de med dette går i bresjen for å ta i bruk ny teknologi, med store fordeler for både samfunnet og forbrukerne. Tradisjonell datostempling har gått ut på dato. Keep-it er intelligent holdbarhetsmåling, som både bidrar til at kvaliteten på produktene holder seg lengst mulig - og ikke minst til mindre matkasting, sier adm. direktør Kristen Hovland i Keep-it Technologies.
- Vi vet at mange er usikre på dette med holdbarhet og datostempling. Keep-it-indikatoren viser faktisk holdbarhet, basert på temperaturen pakningen utsettes for gjennom verdikjeden - helt hjem til kundens kjøleskap, forklarer Havva Kara Skogstø, Sjef for Miljø og Ansvarlige Innkjøp i REMA 1000.
- På denne måten kan våre kunder være helt trygge på at kvaliteten er ivaretatt, og trygt kan spise og servere fersk fisk og kjøtt fra REMA 1000 hvis Keep-it indikatoren tilsier det - selv om holdbarhetsdatoen skulle være passert, sier Havva.
- Dette vil også gjøre det enklere å planlegge måltidene, og vil redusere mengden mat som kastes unødig, avslutter Havva.
Bra for miljøet, bra for samvittigheten og bra for lommeboka.
Reitangruppen består av fire forretningsområder:
REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
Reitangruppen omsatte i 2014 (inkl. franchiseomsetning) for 82 milliarder kroner, sysselsetter 37.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
VÅRE VERDIGRUNNLAG
Om oss
REITAN AS
VÅR FILOSOFI
VÅRE VERDIER
VÅRE EIERE
ÅRSRESULTATER
Skap verdi med oss
BLI FRANCHISETAKER
STERK KULTUR
KARRIEREMULIGHETER
KRAFTEN I EIERSKAP OG EGENINTERESSE
Våre selskaper
Reitan Retail
Reitan Eiendom
Reitan Kapital
Verdibasert
VÅRE HISTORIER
Årets Ladejarl