Fokus på matkunnskap
Geitmyra matkultursenter for barn fokuserer på matkunnskap gjennom å la barn oppleve, smake, prøve og feile – og prøve på nytt med lun humor, lek og latter. Det er et sterkt fokus på egendyrket økologisk mat, råvarekunnskap og læren om prosessene som må til i naturen for at råvarer skal vokse og trives. Geitmyras visjon er å bidra til at så mange som mulig blir glade i mat som gjør dem godt!
Historien om Geitmyra matkultursenter for barn for barn begynte i 2009 med at Andreas Viestad tilfeldigvis kom forbi Geitmyragården. Beliggenheten midt mellom øst og vest i byen og nærheten til Geitmyra skolehager mente han var et ideelt sted å lære barn hva mat egentlig er og hvordan man dyrker og tilbereder den. Gården tilhører Kulturetaten i Oslo kommune og Andreas kontaktet dem med forespørsel om leie. Dette førte til at Kulturetaten besluttet at et matkultursenter for barn kunne være en bra måte å bruke eiendommen på. Andreas Viestad opprettet stiftelsen Geitmyra matkultursenter for barn, som driver matkultursenteret. Dette er en ikke-kommersiell stiftelse.
Læring på barnas premisser
Andreas Viestad er opptatt av at barna skal lære om mat på sine egne premisser. Derfor er mye av undervisningen lagt opp til å foregå utendørs – i aktivitet. I de gamle, ærverdige bygningene er det tre kjøkken som barna kan boltre seg på. Kjøkkenene er oppgradert for å overholde dagens krav til standard, men det gamle er fortsatt intakt. Dette gjør at det føles hjemmekoselig og ikke så institusjonelt – og innbyr til smart læring.
Høner, insektshotell, drivhus og å så frø i hagen er noe av det som barna får oppleve på Geitmyra matkultursenter for barn. Det er læring gjort på en gøyal måte, og med et klart henblikk på viktigheten av lokalprodusert mat – og at barna skal lære hvor maten i butikken egentlig kommer fra.
Andreas vil også at barna sitter igjen med en nysgjerrighet på mat og råvarer og lyst til å prøve nye matvarer. Smaking er derfor en stor del av programmet. Barna skal eksponeres for både kjente og ukjente råvarer, med en glede som smitter over. Hvis barna i tillegg til dette får økt forståelsen for hvor maten vår kommer fra før den kommer ferdig emballert i butikk – er mange av målene til Geitmyra matkultursenter for barn nådd.
Styrket kurstilbud
Samarbeidet mellom REMA 1000 og Geitmyra matkultursenter for barn bidrar til å styrke det viktige arbeidet som Geitmyra matkultrusenter for barn allerede gjør ved at de kan utvide sitt kurstilbud – og nå enda flere barn og unge med inspirerende kunnskap og praktisk matlaging. REMA 1000 kan bidra til at barna kan koble hva som foregår i en butikk sammen med glede for råvarer og matoppskrifter. Samtidig kan REMA 1000 lære mer om hva barn liker og hvorfor.
På bildet fra venstre: Sponsorsjef i REMA 1000, Vidar Riseth, Prosjektleder i REMA 1000, Cecilie Arnesen, Faglig ansvarlig på Geitmyra matkultursenter for barn, Andreas Viestad og daglig leder i Geitmyra matkultursenter for barn, Kjersti Bohlin.
www.rema.no
Reitangruppen består av fire forretningsområder:
REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
Reitangruppen omsatte i 2014 (inkl. franchiseomsetning) for 82 milliarder kroner, sysselsetter 37.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.