Havva Kara Skogstø – Sjef for Miljø og Ansvarlige Innkjøp i REMA 1000.
Havva Kara Skogstø – Sjef for Miljø og Ansvarlige Innkjøp i REMA 1000.

– Vi ønsker å gjøre verden til et litt bedre sted

EAT hjelper REMA 1000 på veien mot en sunnere, smartere, enklere og gladere verden.

10.06.2015 09:00

– Mitt mål hver eneste dag er å gjøre verden til et litt bedre sted, forteller Havva Kara Skogstø.
Etter litt over et år i stillingen som Sjef for Miljø og Ansvarlige innkjøp har mye endret seg.
– Jeg opplever i større grad at andre aktører hører på “lille” REMA 1000, og det er fordi vi tør å sette såkalte “umulige” mål og gjennomfører det vi har bestemt oss for sier Havva og tenker seg om;
– Jeg innser bare mer og mer; at selv om vi er bitte små i den store sammenhengen – er vi virkelig med på å utgjøre en forskjell. Og det er en fantastisk motivasjon og inspirasjon! De globale klimaendringene er et felles ansvar, der vi alle må bidra.

Krystallklare eiere

Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000, er klar i sin sak– har man ikke en miljøstrategi i dag, er man "ute av gamet" om 10 år.

– At våre eiere er krystallklare på forventningene om hva vi skal utrette i forhold til miljøsaken, gjør det veldig enkelt å jobbe frem gode strategier. Det gjør det også enklere å få med seg resten av organisasjonen – noe man er helt avhengig av, forklarer Havva.

EAT – en arena for å lære
REMA 1000 har støttet EAT siden oppstarten. Havva mener dette er en viktig arena å være med i.

– Det er andre gang at så mange ulike beslutningstakere er samlet under samme tak, og det gir en unik mulighet til å adressere utfordringer og diskutere løsninger. For REMA 1000 betyr dette både læring og at vi har en viktig plattform for å beslutte nye strategier, forteller Havva.

REMA 1000 har alltid vært dagligvarekjeden som gjør ting litt annerledes. – Det er viktig for oss å gjøre ting på vår måte – på REMA-måten. Det er da vi lykkes med gjennomføring i verdensklasse, smiler Havva.

Først i bransjen
REMA 1000 har vært først i bransjen med å fjerne palmeolje fra alle egen matvarer. Og standarden ble satt for en hel industri – nå er det lite bruk av palmeolje blant både kjeder og matprodusenter.

– Dette er et strålende eksempel på at det nytter! sier Havva. – Helt siden vi begynte å fjerne palmeolje i det små, har vi blitt møtt med mange motargumenter, og vi har kjempet vår sak – ikke alltid med vinning, men med visshet om at dette var bra for the greater good. Vi fortsatte å stå på vårt, og resultatene taler for seg selv, sier Havva. Men gårsdagens seire blir fort glemt i REMA 1000. Nå er det fullt fokus på å løse andre problemstillinger, forklarer Havva.

Viktige mål for fremtiden
På EAT har Havva snakket med beslutningstakere fra hele verden, og holdt innlegg som viser REMA 1000’ s bidrag til en litt bedre verden.

– Vi fikk presentert og illustert med konkrete eksempler at det vi sier, er noe vi gjennomfører i praksis. Vi er opptatt av handling, og vi er opptatt av å være en del av løsningen med konkrete tiltak og gjennomføring, sier Havva.

REMA 1000 sitt budskap til EAT-konferansen var at det er mulig å oppnå sine mål dersom man virkelig mener alvor og går «all in», og viste spesielt til REMA 1000s fantastiske utvikling i salget av fisk og sjømat og frukt og grønt.

God vekst
Arbeidet med tilgjengelighet, kvalitet, utvalg, tips, råd og oppskrifter har gitt resultater: Frukt og grønt har de siste årene hatt en utvikling som klart har overgått kjedenes totale dagligvarevekst og bransjevekst. REMA 1000 har nå en frukt og grønt-andel av butikkenes omsetning på ca. 12%, som er den høyeste blant dagligvarekjedene i Norge. Allikevel ønsker REMA 1000 å øke denne andelen ytterligere til 15% ved utgangen av 2018.

REMA 1000 evner også å skape nye ferskvarekategorier i lavprissegmentet. Tilberedningsklare produkter som gjør det enkelt for kunder å lage kvalitetsmat til lav pris er en suksess, og denne suksessen skal vi forsterke i 2015. I 2014 har kundene våre vist stor begeistring for vandretorsken skrei, og fersk nykokt krabbe fra Hitra.

– REMA 1000 skal sette fotspor for fremtiden. Vi skal fortsette å være en del av løsningen – med handling, avslutter Havva.

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Uno-X Mobility sitt lag til Tour de France er klart

Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...

Pressrelease

Nå starter elektrifiseringen av tungtransporten i nord

REMA Distribusjon AS ruller ut de første el-lastebilene samt bidrar til et bedre ladenettverk for elektrisk tungtransport i nord sammen med Uno-X.

Pressrelease

Årsresultater 2023 - Vekst og investeringer for fremtiden

2023 var et år med solid drift, omsetningsvekst og investeringer. Etter et år preget av sterk konkurranse, global inflasjon og fortsatt uro i...

Pressrelease

Uno-X Mobility kjøper Tungbil Lading AS

For å raskere kunne møte våre kunders og samfunnets behov for mer bærekraftig tungtransport har Uno-X Mobility kjøpt selskapet Tungbil Lading AS....

Pressrelease

UTENOMJORDISK MAGI PÅ TRØNDERSK JORD

Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO