– Vi ønsker å gjøre verden til et litt bedre sted
EAT hjelper REMA 1000 på veien mot en sunnere, smartere, enklere og gladere verden.
10.06.2015 09:00
– Mitt mål hver eneste dag er å gjøre verden til et litt bedre sted, forteller Havva Kara Skogstø.
Etter litt over et år i stillingen som Sjef for Miljø og Ansvarlige innkjøp har mye endret seg.
– Jeg opplever i større grad at andre aktører hører på “lille” REMA 1000, og det er fordi vi tør å sette såkalte “umulige” mål og gjennomfører det vi har bestemt oss for sier Havva og tenker seg om;
– Jeg innser bare mer og mer; at selv om vi er bitte små i den store sammenhengen – er vi virkelig med på å utgjøre en forskjell. Og det er en fantastisk motivasjon og inspirasjon! De globale klimaendringene er et felles ansvar, der vi alle må bidra.
Krystallklare eiere
Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000, er klar i sin sak– har man ikke en miljøstrategi i dag, er man "ute av gamet" om 10 år.
– At våre eiere er krystallklare på forventningene om hva vi skal utrette i forhold til miljøsaken, gjør det veldig enkelt å jobbe frem gode strategier. Det gjør det også enklere å få med seg resten av organisasjonen – noe man er helt avhengig av, forklarer Havva.
EAT – en arena for å lære
REMA 1000 har støttet EAT siden oppstarten. Havva mener dette er en viktig arena å være med i.
– Det er andre gang at så mange ulike beslutningstakere er samlet under samme tak, og det gir en unik mulighet til å adressere utfordringer og diskutere løsninger. For REMA 1000 betyr dette både læring og at vi har en viktig plattform for å beslutte nye strategier, forteller Havva.
REMA 1000 har alltid vært dagligvarekjeden som gjør ting litt annerledes. – Det er viktig for oss å gjøre ting på vår måte – på REMA-måten. Det er da vi lykkes med gjennomføring i verdensklasse, smiler Havva.
Først i bransjen
REMA 1000 har vært først i bransjen med å fjerne palmeolje fra alle egen matvarer. Og standarden ble satt for en hel industri – nå er det lite bruk av palmeolje blant både kjeder og matprodusenter.
– Dette er et strålende eksempel på at det nytter! sier Havva. – Helt siden vi begynte å fjerne palmeolje i det små, har vi blitt møtt med mange motargumenter, og vi har kjempet vår sak – ikke alltid med vinning, men med visshet om at dette var bra for the greater good. Vi fortsatte å stå på vårt, og resultatene taler for seg selv, sier Havva. Men gårsdagens seire blir fort glemt i REMA 1000. Nå er det fullt fokus på å løse andre problemstillinger, forklarer Havva.
Viktige mål for fremtiden
På EAT har Havva snakket med beslutningstakere fra hele verden, og holdt innlegg som viser REMA 1000’ s bidrag til en litt bedre verden.
– Vi fikk presentert og illustert med konkrete eksempler at det vi sier, er noe vi gjennomfører i praksis. Vi er opptatt av handling, og vi er opptatt av å være en del av løsningen med konkrete tiltak og gjennomføring, sier Havva.
REMA 1000 sitt budskap til EAT-konferansen var at det er mulig å oppnå sine mål dersom man virkelig mener alvor og går «all in», og viste spesielt til REMA 1000s fantastiske utvikling i salget av fisk og sjømat og frukt og grønt.
God vekst
Arbeidet med tilgjengelighet, kvalitet, utvalg, tips, råd og oppskrifter har gitt resultater: Frukt og grønt har de siste årene hatt en utvikling som klart har overgått kjedenes totale dagligvarevekst og bransjevekst. REMA 1000 har nå en frukt og grønt-andel av butikkenes omsetning på ca. 12%, som er den høyeste blant dagligvarekjedene i Norge. Allikevel ønsker REMA 1000 å øke denne andelen ytterligere til 15% ved utgangen av 2018.
REMA 1000 evner også å skape nye ferskvarekategorier i lavprissegmentet. Tilberedningsklare produkter som gjør det enkelt for kunder å lage kvalitetsmat til lav pris er en suksess, og denne suksessen skal vi forsterke i 2015. I 2014 har kundene våre vist stor begeistring for vandretorsken skrei, og fersk nykokt krabbe fra Hitra.
– REMA 1000 skal sette fotspor for fremtiden. Vi skal fortsette å være en del av løsningen – med handling, avslutter Havva.
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
11.05.2025 10:30
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...
Pressrelease
11.05.2025 10:30
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...
Pressrelease
11.05.2025 10:30
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...
Pressrelease
11.05.2025 10:30
Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...
Pressrelease
11.05.2025 10:30
Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...
Pressrelease
11.05.2025 10:30
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...
OUR VALUES