Emilie Våge med REMA 1000 handlenett
Emilie Våge med REMA 1000 handlenett

15 millioner plastposer spart siden i sommer

De siste månedene har det skjedd en solid endring i nordmenns handlevaner. Spesielt hvis vi ser på det som skjer i kassa i matbutikkene.

04.12.2023 14:24

Stadig flere nordmenn sier «nei takk» til plastposen når de er på handletur, og har med seg egne alternativer til å frakte varene hjem fra butikken.  

Ferske tall fra REMA 1000 viser at kontingentøkningen på plastposer 1. august har hatt en solid effekt. I perioden august, september, oktober og november har REMA 1000 hatt en nedgang i plastposesalget på intet mindre enn 40 prosent.  

Dette igjen betyr at REMA 1000 i felleskap med kundene har spart miljøet for svimlende 15 millioner plastposer siden august. 

– Det er svært gledelig å se at mange av våre kunder har tatt i bruk handlenett, eller andre bærekraftige alternativer til plastposen, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.  

«Alle» vil ha handlenett 

Ser vi på tallene for salg av handlenett i samme periode bekrefter også disse at mange virkelig har tatt tak i egne vaner.  

– REMA 1000 har i perioden august til og med november solgt mellom 450-1200 prosent flere handlenett sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er gledelig tall som forteller oss at vi er på rett vei, sier Våge.  

Mindre CO2-utslipp 

Også salget av avfallsposer på rull også har økt kraftig. Dagligvareaktøren selger cirka dobbelt så mange avfallsposer som samme periode i fjor. 

Våge er glad for å se at stadig flere også tar i bruk avfallsposer på rull i søppelkurven hjemme. 

– De er bedre fordi de er tynnere enn de tradisjonelle plastbæreposene, så du bruker mindre plast og dermed reduserer unødvendig plastforbruk per søppelpose du kaster, sier Våge.  

Dessuten er det slik at når mange nå takker nei til bæreplastposen, er man avhengig av et alternativ til avfallet i søppelkurven. Ifølge Miljødirektoratet har 85 % tilbud om å sortere matavfallet hjemme - og for mange betyr det tilgang på egne matavfallsposer. Men de verken skal, eller kan, brukes til å håndtere restavfallet hjemme. De skal kun brukes til matavfall.  

Enkelt for kundene 

REMA 1000 har bærekraft høyt på agendaen og er glade for at plastposesalget i butikkene synker og at bruken av handlenett og avfallsposer på rull øker.  

– Vi skal fortsette å gjøre det enkelt for våre kunder å ta bærekraftige valg. Det er ingen tvil om at vi skal klare å få ned plastposebruken ytterligere – og det skal vi klare sammen, sier Våge. 

Fakta:  

Prisen per plastpose økte 1. august. Bakgrunnen er en økning i miljøkontingenten som REMA 1000 og andre kjeder og butikker betaler til Handelens Miljøfond.  

Prisøkningen er et virkemiddel som tas i bruk for å redusere salget av plastposer, og det gir ikke økt inntjening for REMA 1000. Pengene går til nødvendige miljøtiltak. 

Ifølge Handelens Miljøfond brukte nordmenn 722 millioner plastposer i 2022. Det vil si 132 plastposer per innbygger på et år. Innen utgangen av 2025 skal vi redusere bruken til 40 plastposer per innbygger.  

Celine Sjøberg
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver
  • E-mail:celine.sjoberg[at]rema.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Reitan Retail søker seks ledertraineer

Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å...

Pressrelease

Storsatsing på handelseiendom fra Reitan Eiendom

REBUS Handelseiendom AS er en ny storsatsning fra Reitan Eiendom som har som ambisjon å bli det ledende eiendomshuset på handelseiendom. Selskapet...

Pressrelease

E C Dahls Eiendom kjøper Entra sin eiendomsportefølje i Trondheim.

E C Dahls Eiendom har inngått en intensjonsavtale om kjøp av Entra sin eiendomsportefølje i Trondheim. Dette kjøpet er en del av E C Dahls Eiendoms...

Pressrelease

Thor Hushovd blir General Manager for Uno-X Mobility Cycling

Thor Hushovd har en enestående bakgrunn og personlighet til å lede Uno-X Mobility Cycling gjennom de neste stegene laget ønsker å ta i den...

Pressrelease

Inngår unikt norsk samarbeid om å produsere brød med lavere karbonfotavtrykk

Reitan Retail, Norgesmøllene, Felleskjøpet Agri og Yara går sammen for å produsere brød med lavere karbonavtrykk basert på norsk havre.

Pressrelease

Uno-X Mobility klare for Tour de France 2024

Uno-X Mobility er nok en gang invitert til å sykle herrenes Tour de France, verdens største sykkelritt. Når laget står på startstreken i Firenze er...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO