Close menu

Reitan Convenience vant internasjonal pris for sin satsning på verdens mest bærekraftige kiosk

Berlin, 02.06.2022: Reitan Convenience Sverige mottok «NACS European Convenience Retail Sustainability Award”, for sin modige og innovative satsning på PBX – fremtidens kiosk. Juryens begrunnelse er at PBX setter standarden for hva bærekraftig convenience kan være i et globalt perspektiv.

03.06.2022 09:03

I går ble den prestisjetunge prisen «NACS European Convenience Retail Sustainability Award» utdelt i Berlin. NACS er en internasjonal bransjeorganisasjon for convenience og retailaktører fra 50 land. Prisen tildeles et selskap om har utmerket seg med sitt arbeid innen bærekraft, på en måte som gir verdi for både kunden, bransjen og samfunnet generelt.

-         PBX er vår viktigste investering noensinne. Det var med stor ydmykhet vi satte oss det ambisiøse målet om å skape verdens mest bærekraftige kiosk. Denne prisen er en viktig anerkjennelse på at vi har startet noe viktig. Med PBX ønsker vi å skape en forretningsmodell med et positivt avtrykk både sosialt, økonomisk og ikke minst miljømessig, sier Mariette Kristenson, CEO i Reitan Convenience.

Juryen var samstemt i at Reitan Convenience Sverige sitt initiativ med PBX er unikt. Med utgangspunkt i ett enkelt butikkeksperiment jobber selskapet med å identifisere muligheter som potensielt kan implementeres i 400 butikker i Sverige og videre i 2000 totalt i Reitan Convenience i Norden og Baltikum. Reitan Convenience kaller derfor PBX for deres «living lab» hvor de tester og forsker på hvordan fremtidens convenience skal se ut.

-         Det betyr utrolig mye for oss at initiativene vi tar innen bærekraft får oppmerksomhet. Prisen føles som en kvittering på at vi gjør de riktige tingene. Det ligger et enormt engasjement, arbeid og stolthet bak arbeidet med PBX. Dels internt i vår organisasjon, men også blant alle leverandørene og samarbeidspartnere vi har med oss. Vi er på en endringsreise, og det er med stor ydmykhet og besluttsomhet vi fortsetter å ta viktige steg fremover, sier Malin Eklund, Sustainability Director i Reitan Convenience.

PBX er en del av Reitan Convenience i Sverige sin bærekraftstrategi, som ble utviklet i 2019 i samarbeid med Prosperous Planet. Tolv mål ble vedtatt og tydelige milepæler ble satt for hvordan arbeidet skal gjennomføres i praksis. Blant annet ble det besluttet at produktene og tjenestene som selges skal produseres på en måte som beskytter økosystemene og sikrer en bærekraftig utvikling på alle områder.

-         Det europeiske convenience-markedet er i forkant av bærekraftige innovasjoner som driver utviklingen fremover. Reitan Convenience i Sverige er et godt eksempel på hvordan tiltakene de tar nå vil være banebrytende for langsiktige forretningsmodeller, sier Henry O. Armour, President og CEO, NACS. 

NACS Convenience Summit Europe er en viktig årlig møteplass for ledere innen convenience og retail i Europa. Årets begivenhet fant sted i Berlin fra 31. mai til 2. juni 2022. For mer informasjon se: convenience.org

 

 

Marit Sælid Johannessen
  • Title:Kommunikasjon og HR-direktør
  • E-mail:msj[at]reitanconvenience.no
  • Company:Reitan Convenience AS

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

09.05.2025 10:23

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

09.05.2025 10:23

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 10:23

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 10:23

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

09.05.2025 10:23

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

09.05.2025 10:23

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO