Reitan Convenience vant internasjonal pris for sin satsning på verdens mest bærekraftige kiosk

03.06.2022 09:03

Berlin, 02.06.2022: Reitan Convenience Sverige mottok «NACS European Convenience Retail Sustainability Award”, for sin modige og innovative satsning på PBX – fremtidens kiosk. Juryens begrunnelse er at PBX setter standarden for hva bærekraftig convenience kan være i et globalt perspektiv.

Marit Sælid Johannessen
Tittel:Kommunikasjon og HR-direktør
Mobil:
E-post:msj@reitanconvenience.no

I går ble den prestisjetunge prisen «NACS European Convenience Retail Sustainability Award» utdelt i Berlin. NACS er en internasjonal bransjeorganisasjon for convenience og retailaktører fra 50 land. Prisen tildeles et selskap om har utmerket seg med sitt arbeid innen bærekraft, på en måte som gir verdi for både kunden, bransjen og samfunnet generelt.

-         PBX er vår viktigste investering noensinne. Det var med stor ydmykhet vi satte oss det ambisiøse målet om å skape verdens mest bærekraftige kiosk. Denne prisen er en viktig anerkjennelse på at vi har startet noe viktig. Med PBX ønsker vi å skape en forretningsmodell med et positivt avtrykk både sosialt, økonomisk og ikke minst miljømessig, sier Mariette Kristenson, CEO i Reitan Convenience.

Juryen var samstemt i at Reitan Convenience Sverige sitt initiativ med PBX er unikt. Med utgangspunkt i ett enkelt butikkeksperiment jobber selskapet med å identifisere muligheter som potensielt kan implementeres i 400 butikker i Sverige og videre i 2000 totalt i Reitan Convenience i Norden og Baltikum. Reitan Convenience kaller derfor PBX for deres «living lab» hvor de tester og forsker på hvordan fremtidens convenience skal se ut.

-         Det betyr utrolig mye for oss at initiativene vi tar innen bærekraft får oppmerksomhet. Prisen føles som en kvittering på at vi gjør de riktige tingene. Det ligger et enormt engasjement, arbeid og stolthet bak arbeidet med PBX. Dels internt i vår organisasjon, men også blant alle leverandørene og samarbeidspartnere vi har med oss. Vi er på en endringsreise, og det er med stor ydmykhet og besluttsomhet vi fortsetter å ta viktige steg fremover, sier Malin Eklund, Sustainability Director i Reitan Convenience.

PBX er en del av Reitan Convenience i Sverige sin bærekraftstrategi, som ble utviklet i 2019 i samarbeid med Prosperous Planet. Tolv mål ble vedtatt og tydelige milepæler ble satt for hvordan arbeidet skal gjennomføres i praksis. Blant annet ble det besluttet at produktene og tjenestene som selges skal produseres på en måte som beskytter økosystemene og sikrer en bærekraftig utvikling på alle områder.

-         Det europeiske convenience-markedet er i forkant av bærekraftige innovasjoner som driver utviklingen fremover. Reitan Convenience i Sverige er et godt eksempel på hvordan tiltakene de tar nå vil være banebrytende for langsiktige forretningsmodeller, sier Henry O. Armour, President og CEO, NACS. 

NACS Convenience Summit Europe er en viktig årlig møteplass for ledere innen convenience og retail i Europa. Årets begivenhet fant sted i Berlin fra 31. mai til 2. juni 2022. For mer informasjon se: convenience.org

 

 

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal
motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 43 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO