Close menu
Foto: Elin Iversen / Norsk Kylling
Foto: Elin Iversen / Norsk Kylling

REITAN inn på eiersiden av bærekraftig fôrprodusent

Deleierskap og strategisk samarbeid med alternativ proteinprodusent Pronofa blir viktig for Norsk Kylling sitt mål om å fase ut all importert soya fra kyllingfôr innen 2030.

13.01.2022 12:18

Reitan Kapital har gått inn på eiersiden av selskapet Pronofa som har som mål å bli Norges største industrielle satsing på nye bærekraftige proteiner til fôrproduksjon. Pronofa planlegger produksjon i industriell skala i løpet av 2023 og vil bidra til at Norsk Kylling vil nå sine bærekraftsmål.

Globalt er matindustrien ansvarlig for rundt 1/3 av verdens klimagassutslipp, og bærekraftige proteiner til dyrefôr er et viktig virkemiddel for å kutte utslippene. Soya benyttes som ingrediens i dyrefôr i store deler av norsk landbruk. Selv om Norsk Kylling i dag benytter sertifisert soya, må denne fraktes over store avstander, og kan bidra til økt avskogingsrisiko på verdensbasis.

– Vi skal bygge en verdensledende, grønn verdikjede som setter en ny miljøstandard for fremtidens næringsmiddelindustri. Et mer bærekraftig fôr er sentralt i dette arbeidet, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Ny avdeling for bærekraftig innovasjon
For å ta aktivt ansvar og iverksette bærekraftige tiltak i et helhetlig og sirkulært perspektiv har Norsk Kylling nå etablert en egen avdeling for bærekraftig innovasjon under ledelse av Hilde Talseth.

Gjennom den nye avdelingen ønsker Norsk Kylling å differensiere seg i markedet for kylling basert på samarbeid og fokus på hele verdikjeden.

– I arbeidet vårt for en grønnere verdikjede sitter vi ikke med alle svar selv, så vi engasjerer kloke hoder og erfarne hender i arbeidet med å finne nye løsninger på hvordan skal vi skal erstatte soyaen i kyllingfôret. Utover viljen til å investere og satse, så handler det om å være nysgjerrig, nytenkende og åpne for å finne de løsningene som skal bidra til at vi setter standarden, forteller Talseth.

Norsk Kylling har allerede samarbeidet med Pronofa i lengre tid, og Talseth vil nå gå inn i Pronofas styre og gjennom det ta en aktiv rolle i selskapets videre utvikling.

Reitan Kapital betaler 42 millioner kroner for 10 prosent av aksjene i Pronofa ASA. 

Karen Gunnes
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver
  • E-mail:karen.gunnes[at]norsk-kylling.no
  • Company:Norsk Kylling AS

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

03.07.2025 05:36

Skavlans streker stilles ut

Det blir rom for både latter og ettertanke når Fredrik Skavlans tegninger stilles ut på Nye Hjorten Teater i sommer. Tegneren selv stiller på...

Pressrelease

03.07.2025 05:36

Trondheim - We Will Rock You!

Volumet skrus opp til elleve når Nye Hjorten Teater smeller til med en kjevedroppende versjon av megasuksessen We Will Rock You. Queen-musikalen...

Pressrelease

03.07.2025 05:36

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

03.07.2025 05:36

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

03.07.2025 05:36

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

03.07.2025 05:36

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO