Foto: Elin Iversen / Norsk Kylling
Foto: Elin Iversen / Norsk Kylling

REITAN inn på eiersiden av bærekraftig fôrprodusent

Deleierskap og strategisk samarbeid med alternativ proteinprodusent Pronofa blir viktig for Norsk Kylling sitt mål om å fase ut all importert soya fra kyllingfôr innen 2030.

13.01.2022 12:18

Reitan Kapital har gått inn på eiersiden av selskapet Pronofa som har som mål å bli Norges største industrielle satsing på nye bærekraftige proteiner til fôrproduksjon. Pronofa planlegger produksjon i industriell skala i løpet av 2023 og vil bidra til at Norsk Kylling vil nå sine bærekraftsmål.

Globalt er matindustrien ansvarlig for rundt 1/3 av verdens klimagassutslipp, og bærekraftige proteiner til dyrefôr er et viktig virkemiddel for å kutte utslippene. Soya benyttes som ingrediens i dyrefôr i store deler av norsk landbruk. Selv om Norsk Kylling i dag benytter sertifisert soya, må denne fraktes over store avstander, og kan bidra til økt avskogingsrisiko på verdensbasis.

– Vi skal bygge en verdensledende, grønn verdikjede som setter en ny miljøstandard for fremtidens næringsmiddelindustri. Et mer bærekraftig fôr er sentralt i dette arbeidet, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Ny avdeling for bærekraftig innovasjon
For å ta aktivt ansvar og iverksette bærekraftige tiltak i et helhetlig og sirkulært perspektiv har Norsk Kylling nå etablert en egen avdeling for bærekraftig innovasjon under ledelse av Hilde Talseth.

Gjennom den nye avdelingen ønsker Norsk Kylling å differensiere seg i markedet for kylling basert på samarbeid og fokus på hele verdikjeden.

– I arbeidet vårt for en grønnere verdikjede sitter vi ikke med alle svar selv, så vi engasjerer kloke hoder og erfarne hender i arbeidet med å finne nye løsninger på hvordan skal vi skal erstatte soyaen i kyllingfôret. Utover viljen til å investere og satse, så handler det om å være nysgjerrig, nytenkende og åpne for å finne de løsningene som skal bidra til at vi setter standarden, forteller Talseth.

Norsk Kylling har allerede samarbeidet med Pronofa i lengre tid, og Talseth vil nå gå inn i Pronofas styre og gjennom det ta en aktiv rolle i selskapets videre utvikling.

Reitan Kapital betaler 42 millioner kroner for 10 prosent av aksjene i Pronofa ASA. 

Karen Gunnes
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver
  • E-mail:karen.gunnes[at]norsk-kylling.no
  • Company:Norsk Kylling AS

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Halv skatt, halv moms - REMA 1000 tar grep og kutter prisene på over 100 julevarer

Nå setter dagligvareaktøren ned prisene på et stort antall julevarer tilsvarende halv moms.

Pressrelease

Uno-X og REMA 1000 satser stort på elektrisk tungtransport

I forbindelse med at REMA 1000 skal legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger, åpner Uno-X Mobility i dag selskapets første lynlader...

Pressrelease

To kvinner på topp i Nye Hjorten Teater

Med raushet, mot og en klar ambisjon om å alltid overgå forventningene, skal Nye Hjorten Teater skape sceneopplevelser i verdensklasse. Vi vil være...

Pressrelease

University of South Carolina er vinner av NHHs casekonkurranse

Reitan Retail spurte studenter om råd i NHHs internasjonale casekonkurranse. Nå er konkurransen over, og vi gratulerer studentene fra University of...

Pressrelease

Reitan Retail er caseselskap i NHHs casekonkurranse

I dag ble Reitan Retail avslørt som caseselskap i årets NHH International Case Competition (NHH ICC). De neste 24 timene vil 12 lag utvikle...

Pressrelease

Ny Commercial Director for Britannia Hotel

Kenneth Enæs-Hanssen blir ny Commercial Director for Britannia Hotel. Enæs-Hansen går inn i en nyopprettet rolle, med overordnet ansvar for...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO