
REITAN inn på eiersiden av bærekraftig fôrprodusent
Deleierskap og strategisk samarbeid med alternativ proteinprodusent Pronofa blir viktig for Norsk Kylling sitt mål om å fase ut all importert soya fra kyllingfôr innen 2030.
13.01.2022 12:18
REITAN inn på eiersiden av bærekraftig fôrprodusent
Deleierskap og strategisk samarbeid med alternativ proteinprodusent Pronofa blir viktig for Norsk Kylling sitt mål om å fase ut all importert soya fra kyllingfôr innen 2030.
13.01.2022 12:18
Reitan Kapital har gått inn på eiersiden av selskapet Pronofa som har som mål å bli Norges største industrielle satsing på nye bærekraftige proteiner til fôrproduksjon. Pronofa planlegger produksjon i industriell skala i løpet av 2023 og vil bidra til at Norsk Kylling vil nå sine bærekraftsmål.
Globalt er matindustrien ansvarlig for rundt 1/3 av verdens klimagassutslipp, og bærekraftige proteiner til dyrefôr er et viktig virkemiddel for å kutte utslippene. Soya benyttes som ingrediens i dyrefôr i store deler av norsk landbruk. Selv om Norsk Kylling i dag benytter sertifisert soya, må denne fraktes over store avstander, og kan bidra til økt avskogingsrisiko på verdensbasis.
– Vi skal bygge en verdensledende, grønn verdikjede som setter en ny miljøstandard for fremtidens næringsmiddelindustri. Et mer bærekraftig fôr er sentralt i dette arbeidet, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.
Ny avdeling for bærekraftig innovasjon
For å ta aktivt ansvar og iverksette bærekraftige tiltak i et helhetlig og sirkulært perspektiv har Norsk Kylling nå etablert en egen avdeling for bærekraftig innovasjon under ledelse av Hilde Talseth.
Gjennom den nye avdelingen ønsker Norsk Kylling å differensiere seg i markedet for kylling basert på samarbeid og fokus på hele verdikjeden.
– I arbeidet vårt for en grønnere verdikjede sitter vi ikke med alle svar selv, så vi engasjerer kloke hoder og erfarne hender i arbeidet med å finne nye løsninger på hvordan skal vi skal erstatte soyaen i kyllingfôret. Utover viljen til å investere og satse, så handler det om å være nysgjerrig, nytenkende og åpne for å finne de løsningene som skal bidra til at vi setter standarden, forteller Talseth.
Norsk Kylling har allerede samarbeidet med Pronofa i lengre tid, og Talseth vil nå gå inn i Pronofas styre og gjennom det ta en aktiv rolle i selskapets videre utvikling.
Reitan Kapital betaler 42 millioner kroner for 10 prosent av aksjene i Pronofa ASA.
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
Nå setter dagligvareaktøren ned prisene på et stort antall julevarer tilsvarende halv moms.
Pressrelease
I forbindelse med at REMA 1000 skal legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger, åpner Uno-X Mobility i dag selskapets første lynlader...
Pressrelease
Med raushet, mot og en klar ambisjon om å alltid overgå forventningene, skal Nye Hjorten Teater skape sceneopplevelser i verdensklasse. Vi vil være...
Pressrelease
Reitan Retail spurte studenter om råd i NHHs internasjonale casekonkurranse. Nå er konkurransen over, og vi gratulerer studentene fra University of...
Pressrelease
I dag ble Reitan Retail avslørt som caseselskap i årets NHH International Case Competition (NHH ICC). De neste 24 timene vil 12 lag utvikle...
Pressrelease
Kenneth Enæs-Hanssen blir ny Commercial Director for Britannia Hotel. Enæs-Hansen går inn i en nyopprettet rolle, med overordnet ansvar for...
OUR VALUES