Close menu

EAT og REITAN HANDEL går sammen for sunn og bærekraftig mat

(Oslo, 21. desember 2020) REITAN HANDEL inngår et samarbeid med EAT i forbindelse med deres arbeid opp mot neste års FN-toppmøte om sunn og bærekraftig mat.

21.12.2020 20:19

Bakgrunnen for samarbeidet er behovet for en omlegging av det globale matsystemet for å oppnå 1,5-gradersmålet i Parisavtalen og FNs bærekraftsmål.

- I lys av vårt mandat og arbeid mot FNs mat-toppmøte i 2021 ser EAT det som avgjørende å mobilisere ulike typer aktører i matsystemet. Reitan-systemet har imponert meg ved å sette bærekraft høyt på agendaen. De var tidlig ute med løsninger for økt dyrevelferd, å bekjempe matsvinn og redusere bruk av plast. Vi gleder oss til å bidra med kunnskap inn i deres arbeid med å tilby forbrukerne sunne og bærekraftige valgmuligheter, sier Gunhild Stordalen, EATs grunnlegger og arbeidende styreleder.

EAT og REITAN HANDELs strategiske samarbeidsavtale innebærer deling av ekspertise som skal bidra til bærekraftige løsninger i Norge, men har også en global dimensjon. Reitan Handels innspill blir viktige for EATs arbeid med privat sektor frem mot FN-toppmøtet neste høst.

- REITAN HANDEL vil bidra til å sette sunn og bærekraftig mat på agendaen både hjemme og i verden. Med fokus på kvalitetsmat, emballasjebruk, matsvinn og bøndenes rolle i økosystemet ønsker vi å sørge for at vi gjør vårt og mer til for å nå bærekraftsmålene innen 2030. Det er viktig å arbeide for at EATs forskningsbaserte forslag blir til handling, sier administrerende direktør i REITAN HANDEL, Ole Robert Reitan og fortsetter:

- Gjennom samarbeidsavtalen vil EATs løsninger for mer bærekraftige matsystemer kunne bli satt ut i livet. Samtidig vil vi få ta del i den globale matsamtalen som EAT inviterer til gjennom forskningsinnsikt, internasjonale samtaler med andre mataktører om vår rolle i matsystemet, sier Reitan.

Det er forventet at 2021 blir et avgjørende år for verdens matsystem. I oktober neste år skal det første FN-toppmøtet om mat finne sted og Gunhild Stordalen er utnevnt av FNs visegeneralsekretær Amina Mohammed til å lede arbeidet knyttet til å skape etterspørsel etter sunn og bærekraftig mat og redusere matsvinn.

– Målet er å bygge en bevegelse for endring av verdens matsystem som kan fortsette å vokse lenge etter at toppmøtet er over. Allerede nå ser vi at Norge og Norden har en mulighet til å bli verdensledende i skiftet mot sunn og bærekraftig mat. Her har dagligvarehandelen med REMA og Reitan-systemet i spissen en sentral rolle å spille. Det økende salget av plantebaserte proteinalternativer bekrefter at nordmenns matvaner er i endring, sier Stordalen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

EAT: Simen Sletsjøe, kommunikasjonssjef, simen@eatforum.org, 97749357

REITAN HANDEL: Mette Fossum, direktør bærekraft og samfunnsansvar, mette.fossum@rema.no, 95060052

 

Torkel Fjørtoft
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver i REMA 1000
  • Mobile:+47 482 37 669
  • E-mail:torkel.fjortoft[at]rema.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

09.05.2025 13:53

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

09.05.2025 13:53

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 13:53

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 13:53

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

09.05.2025 13:53

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

09.05.2025 13:53

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO