Britannia Hotel Fasade. Foto: Wil Lee-Wright

Britannia Hotel 150 år

14. Juni 1870 åpnet Andreas Myhre dørene til Britannia Hotel for første gang for 8 britiske lakselorder og to velstående amerikanere. På søndag fyller hotellet i Trondheim 150 år. Selve festmarkeringen skjer til høsten, den 31. oktober, med middag for 150 gjester og historisk meny med høydepunkter fra hotellets selskapsmenyer opp igjennom tidene. En egen bok om hotellets historie fra 1870 frem til i dag blir utgitt til høsten. På selve dagen 14. Juni lanseres hotellets egen rosé champagne i et nytt samarbeid med Ayala, som også laget hotellets Britannia champagne til gjenåpningen i 2019.

12.06.2020 17:45

Hotellets direktør Mikael Forselius er entusiastisk når han ser tilbake på hotellets historie og betydningen det har i dag:
Britannia Hotels historie, som startet i 1870 med visjonæren Andreas Myhre, en bondesønn fra Stjørdal, er helt unik i norsk reiseliv. Da Myhre kjøpte Biskop Gunnerus gård var forretningsidéen å tiltrekke seg naturglade, kapitalsterke engelske turister som besøkte Trondheim. Derfor skrev han «We speak English» på døren, serverte Afternoon Tea og døpte hotellet sitt Britannia HotelJeg lurer på om han skjønte at dette var starten på et 150 år hotelleventyr med kongelige, rockestjerner og folk fra fjern og nær, som har tatt turen siden den gang for å oppleve Britannia Hotels unike gjestfrihet og atmosfære. Britannia er, og har alltid vært Trondheims storstue. Jeg er stolt over å få lede et hotell med en så rik historie, men også over  å være mer aktuell og bedre enn noensinnerigget for 150 nye år

Tidligere i år ble hotellet inkludert i anerkjente Travel + Leisure’s årlige liste over verdens beste nye hoteller. Dette kommer på toppen av flere nylige utmerkelser som Michelinstjerne i første driftsår til hotellets prestisjerestaurant Speilsalen og topp omtale fra internasjonale magasiner og medier som CNN, Forbes, Fortune, New York Times, Financial Times, Tatler og World Travel Magazine. 

150-års jubileet kommer kun ett år etter den store gjenåpningen av Britannia Hotel, der eier Odd Reitan og Reitangruppen gjennomførte en av de mest omfattende totalrenoveringene i skandinavisk hotellhistorie over tre år, for å skape et internasjonalt topphotell av ypperste klasse. Britannia gjenåpnet dørene i April 2019 som et femstjerners hotell og nytt medlem av prestisjefylte Leading Hotels Of The World, der kun de beste hotellene i verden får innvilget medlemskap. 

Da Britannia gjenåpnet i 2019 var det med seks ulike restauranter og barer, 257 luksuriøse rom med marmorbad og senger fra anerkjente Hästens, i tillegg til en stor spa & fitnessavdeling, samt nye moderne møtefasiliteter. Hotellet har blitt svært godt tatt imot av både Trondheims befolkning og tilreisende gjester fra hele verden og har befestet sin posisjon som et av Skandinavias aller beste 5-stjerners hotell. Mange omtaler Britannia Hotel som et reisemål i seg selv, og det er en uttalt ambisjon fra ledelsen å sette hotellet og Trondheim på kartet internasjonalt.

Før gjenåpningen av hotellet ble det utviklet en helt egen cuvée til Britannia i samarbeid med Maison Ayala Champagne. I Britannias arkiv ble det funnet menyer fra 1898, der Ayala ble servert og det ble derfor veldig naturlig å spørre nettopp Ayala om å utvikle hotellets egen champagne. I forbindelse med 150-års jubileet har Ayala nå også utviklet en egen rosé for Britannia Hotel som vil bli servert for første gang den 14. juni i anledning hotellets bursdag. 

Restaurantdirektør Ida Dønheim har vært ansvarlig for utviklingen av den nye rosé champagnen: 
'På Britannia har vi en filosofi om å dele den lidenskapen vi har for fantastiske råvarer og ikke minst vin. Champagne er noe som mange tenker kun hører nyttårsaften til, eller til de veldig spesielle anledningenemen her på Britannia nytes champagne daglig av våre gjester, og da spesielt vår egen cuvée. Britannia har blitt ett «champagnehotell», hit kommer man for å nyte god mat, godt selskap og et godt glass champagne. Det finnes vel ingen bedre anledning til å lansere en helt ny Britannia rosé champagne enn hotellets 150-årsdag, som også innleder sommeren'. 

Det store jubileet markeres også med lansering av en egen luksuriøs coffee table bok til høsten, skrevet av byhistoriker Terje Bratberg og forlegger Sverre Nyrønning. Denne tar for seg hotellets rike historie i epoker, fra 1870 til den storslåtte gjenåpningen av hotellet i 2019 og slik det fremstår i dag etter 150 år. Boken får 150 unike cover og et begrenset opplag på 1870 eksemplarer, alle håndsignert.

Britannia er et hus som ikke bare har formet Trondheims historie, men også vært et møtested av internasjonalt format, og som har hatt betydning for mennesker uansett samfunnslag. Hotellet har hatt det privilegium å være vertskap for alt fra internasjonale kongelige til handelsreisende, fra politikere til 1800-tallets «lakselorder» – britiske aristokrater som reiste i ukevis for å fiske i Trøndelags fantastiske elver. 

Britannia har alltid vært en hjørnestein i lokalsamfunnet i Trondheim, et møtested som passer for kongelige begivenheter så vel som hverdagslige samtaler. I dag er hotellet det selvskrevne «annet hjem» for verdensstjernene som gjester byens scener. Et unikt hotell som er designet, kuratert og bemannet med tradisjon, stil og visjoner. Britannia er et sted for fornøyelse og velvære, for minner som varer – et hus med innflytelse siden 1870

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Ny Commercial Director for Britannia Hotel

Kenneth Enæs-Hanssen blir ny Commercial Director for Britannia Hotel. Enæs-Hansen går inn i en nyopprettet rolle, med overordnet ansvar for...

Pressrelease

Ny administrerende direktør i Norsk Kylling

Hilde Talseth blir ny administrerende direktør i REMA 1000-eide Norsk Kylling. Talseth tar over stillingen etter Kjell Stokbakken, som skal over i...

Pressrelease

Rabia Khan vinner verdiprisen Årets Ladejarl 2023

Med egen livserfaring og solid fagkunnskap bygger Årets Ladejarl 2023, Rabia Kahn, et mer inkluderende samfunn. Hun er en viktig brobygger og for...

Pressrelease

Her er topp ti til prisen Årets Ladejarl

En av topp ti blir Årets Ladejarl 2023 og får to millioner kroner for sitt arbeid med å skape et varmere samfunn. Prisen gis et enkeltmenneske som...

Pressrelease

Uno-X Mobility vinner Svaneprisen

Svanemerket tildeler Svaneprisen for 2022 til Uno-X Mobility. Uno-X får prisen for sin satsing på Svanemerket bilvask.

Pressrelease

Uno-X blir automatnabo med 7-Eleven langs vei

Uno-X tilbyr billig lynlading, svanemerket bilvask og drivstoff, på over 200 selvbetjente lokasjoner over hele Norge. Snart blir Uno-X også nabo...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO