Close menu
Administrerende direktør,  Jesper Østergaard, mottok prisen for verdens beste Convenience-konsept sammen med resten av teamet i Reitan Convenience Denmark.
Administrerende direktør, Jesper Østergaard, mottok prisen for verdens beste Convenience-konsept sammen med resten av teamet i Reitan Convenience Denmark.

7-Eleven Danmark kåret til verdens beste Convenience-konsept

Den danske delen av 7-Elevens globale kjede ble i går kåret til verdens beste Convenience-konsept. Kåringen fant sted på den årlige NACS-konferansen i London. 7-Eleven Danmark, som er eid av Reitangruppen i Norge, konkurrerte om prisen sammen med en lang rekke andre brands og i alt ti nominerte konsepter fra land som USA, Tyskland, Irland, India og Spania.

07.06.2019 15:13

Neste gang du går inn døren i en dansk 7-Eleven butikk, går du faktisk inn i et eksemplar av verdens beste Convenience-kjede, i hvert fall hvis du spør juryen hos den internasjonale bransjeorganisasjonen for convenience-industrien, NACS. Under den årlige konferansen i London sent i går kåret juryen Reitan Convenience Denmark A/S, selskapet bak 7-Eleven i Danmark, til vinner av «NACS International Convenience Retailer of the Year Award 2019».

– Vi er stolte og ydmyke over denne fantastiske anerkjennelsen. Det er en lang vei å gå fra å gjøre riktige ting hver dag, til å vinne prisen som verdens beste convenience-konsept, sier Jesper Østergaard, administrerende direktør i Reitan Convenience Denmark.

Sammen med syv kollegaer deltok han på den tre dager lange konferansen, som blir avsluttet med gallamiddag og kåringer.

– I finalen konkurrerte vi mot fem vanvittig sterke konsepter og dyktige virksomheter med stor suksess på deres markeder, og vi er selvfølgelig veldig glade for at vi vant. Vi er en gruppe engasjerte kjøpmenn og medarbeidere på servicekontoret som både er utrolig stolte, men også ydmyke. Priser er viktige, men den absolutt viktigste anerkjennelsen er at vi har kundevekst, at våre lojale kunder liker det vi gjør, og at de stadig vekk kommer tilbake, forteller Jesper Østergaard.

Fra tradisjonell til moderne convenience

Jesper Østergaard mener at bakgrunnen for kåringen skyldes at Reitan Convenience Denmark har lykkes med å transformere 7-Eleven fra tradisjonell Convenience til en mer tidløs og moderne utgave av Convenience.

– En utgave der kunden og kundens ønsker og preferanser står øverst på agendaen, og en utgave der vi både leverer sunnere alternativer for å stilne sulten, og kanskje noe søtt.

Utfordret av ny stengelov og digitalisering

7-Eleven Danmark ble merkbart utfordret da liberaliseringen av stengeloven trådte i kraft 1. oktober 2012. Siden har digitalisering flyttet billettsalg og avis- og magasinsalg bort fra den fysiske butikken. De store forandringene i markedet førte til at 7-Eleven la om strategien til målrettet å satse på å bli en matbutikk i et kioskunivers med ’quality convenience’, og hvor omdreiningspunktet siden den gang har vært mat, bakeri, og varme og kalde drikker.

– Vi har trodd på prosjektet hele veien; at vi skulle gå fra å være en tradisjonell Convenience-butikk, til å bli en destinasjon for sunnere mat- og drikkealternativer til folk på farten. Nøkkeltallene våre viser at vi har valgt den riktige strategien. Vi opplever vekst i antall kunder per dag per butikk, både når det gjelder omsetning og lønnsomhet. Jeg er dypt takknemlig for samarbeidet med våre enormt dedikerte og engasjerte kjøpmenn i hele kjeden, og for det store engasjementet fra alle på vårt servicekontor. Uten deres dedikasjon ville vi ikke hatt den suksessen som vi har i dag, sier Jesper Østergaard.

Dansk forbilde

Kjeden har lykkes med omstillingen, og har dermed blitt et forbilde internt i den store 7-Eleven-kjeden, som på verdensbasis teller mer enn 70.000 butikker. Flere ganger årlig mottar den danske organisasjonen besøk av kollegaer fra hele verden som ønsker å se hva det er 7-Eleven Danmark gjør riktig, helt siden kjeden for tre år siden snudde utviklingen til fremgang – og nå altså er kåret til verdens beste Convenience-konsept.

Her kan du lese om nomineringen av 7-Eleven Danmark, og se en video om den danske kjedens transformasjon fra tradisjonell kiosk til moderne convenience-butikker, med fokus på sunnere drikke- og matalternativer.

 Om 7-Eleven

  • 7-Eleven ble grunnlagt i USA i 1927 av Joe Thompson, som i begynnelsen kalte kjeden «Southland Ice Company»
  • «Give the customers what they want, when and where they want it» var Joe Thompsons motto den gang, og er det den dag i dag
  • Kjeden begynte som én butikk, der man kunne kjøpe isblokker til bruk hjemme, og som en forløper for kjøleskap
  • På verdensbasis finnes det mer enn 70.000 7-Eleven-butikker
  • I Danmark er det for tiden 177 butikker i hele landet, inklusive fem Deli-butikker, som ligger på flyplassen, på Københavns Hovedbanegård, samt på Vesterport
  • I Danmark er 7-Eleven kjent for «Only At» produkter – nye varer som kun kan fås på 7-Eleven i en periode 
  • Reitan Convenience Denmarks arbeid er basert på verdibasert ledelse, og bygger på åtte grunnverdier som hjelper alle medarbeidere med å treffe de rette beslutningene

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

11.05.2025 15:43

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

11.05.2025 15:43

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:43

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:43

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

11.05.2025 15:43

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

11.05.2025 15:43

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO