Close menu
Bonde Ola Gimse ønsker Hubbardkyllingen velkommen i fjøset.
Bonde Ola Gimse ønsker Hubbardkyllingen velkommen i fjøset.

Ønsker å løfte dyrevelferden i Norge – innfører ny kyllingrase i REMA 1000- butikker

Kyllingrasen Hubbard, som både lever lenger og vokser saktere enn kyllingen som er vanligst å produsere i Norge, blir snart å få kjøpt i alle REMA 1000-butikker. Det er Norsk Kylling som har innført rasen, og som med dette tiltaket gjør 30 prosent av norsk kyllingproduksjon mer dyrevennlig.

05.02.2018 14:04

Den nye kyllingrasen Hubbard kjennetegnes av at den er frisk, aktiv og livlig. Den lever 30 prosent lenger og vokser 20 prosent saktere enn den kyllingen som er vanligst å produsere i Norge, noe som bidrar til at den er frisk og sterk og har en god helse.

Overlegen på alle velferdsindikatorer

Hubbard-kyllingen vokser opp hos 150 bønder i Trøndelag og Norsk Kylling kan utfra omfattende testing gjennom 15 måneder fastslå at dyrevelferden er betydelig forbedret som følge av bytte til ny rase.

-Hubbard-kyllingen er overlegen på alle våre velferdsindikatorer. Den vokser saktere og beveger seg betydelig mer enn kyllingen vi har produsert tidligere. Den er rett og slett friskere og har en bedre helse. Det er ingen tvil om at dette er en kylling som lever et godt liv og trives i fjøset hos våre dyktige bønder, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Den aktive Hubbard-kyllingen har i større grad behov for miljøberikelser enn kyllingen som er vanlig i Norge.

-Hubbard er en aktiv og frisk kylling og i stor grad trenger stimuli som innbyr til lek og aktivitet. Derfor får alle Hubbard-bønder klatrestativ, høyballer, strøbad og hakkeblokker til kyllingene sine, sier Stokbakken.

150 bønder legger om driften

Bøndene som produserer for Norsk Kylling har det siste året blitt godt kjent med den nye rasen og i løpet av året skal alle over på Hubbard-kylling. En av de som nå legger om driften er Per Olav Tranmæl som holder til i Melhus. Han er storfornøyd med bytte av rase og kan fortelle om aktive kyllinger som trives i fjøset.

– Det er blitt mer liv i fjøset etter at vi begynte med Hubbard. Den er kvikk på foten, frisk og nysgjerrig, sier Tranmæl.

Samarbeid med Dyrevernalliansen

REMA 1000 og Norsk Kylling har benyttet Dyrevernalliansen som en samarbeidspartner i arbeidet med å bytte til den nye kyllingrasen. De er svært fornøyd med endringen som nå skjer.

– Vi er veldig stolte av dette samarbeidet som betyr at god dyrevelferd blir tilgjengelig for folk flest. Hubbard er en friskere og mer naturlig kylling. Den vokser litt saktere, og har derfor bedre helse enn andre kyllinger, sier Live Kleveland, kommunikasjonsleder og grunnlegger av Dyrevernalliansen.

- REMA 1000 skal selge varer til laveste pris av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte. God dyrevelferd er noe våre kunder er opptatt av og Hubbard fra Solvinge skal være hverdagskyllingen. Sånn sett endrer vi nå 30 % av markedet for hvitt kjøtt i en mer dyrevennlig retning, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000 og styreleder i Norsk Kylling.

Bak den nye kyllingrasen står Norsk Kylling som produserer merkevaren Solvinge eksklusivt for REMA 1000. De første produktene merket Hubbard fra Solvinge rulles ut til alle REMA 1000-butikker i uke 6 og innen utgangen av 2018 vil alle kyllingprodukter som produseres av Norsk Kylling være Hubbard-kylling.

 

Fakta om Hubbard

  • Hubbard har sin opprinnelse i Frankrike og er kategorisert som en medium saktevoksende kyllingrase
  • Kjennetegnes av at den er frisk, aktiv og livlig og har en god helse.
  • Lever 30 prosent lenger og vokser 20 prosent saktere enn kyllingen som er vanlig å produsere i Norge
  • Hubbard-kyllingen som lanseres i Norge under merkevaren Solvinge er produsert av Norsk Kylling og 150 bønder i Trøndelag

Norsk Kylling

  • Næringsmiddelbedrift lokalisert på Støren i Trøndelag
  • Grunnlagt i 1991 og heleid av REMA 1000 fra 2012
  • Produserer merkevaren Solvinge eksklusivt for REMA 1000
  • Markedsandel på ca. 30 prosent av kyllingforbruket i Norge
  • Omsetning på i overkant av 1 milliard i 2016
  • 356 ansatte og 150 tilknyttede kyllingprodusenter
  • Har siden 2016 eid Hugaas Rugeri i Soknedal med 22 ansatte.

Pressekontakter:

Kjell Stokbakken, Administrerende Direktør Norsk Kylling / +47 920 10 785 / kjell.stokbakken@norsk-kylling.no

Mette Fossum, Kommunikasjonsdirektør REMA 1000 / +47 950 60 052 / mette.fossum@rema.no 

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

11.05.2025 15:24

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

11.05.2025 15:24

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:24

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 15:24

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

11.05.2025 15:24

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

11.05.2025 15:24

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO