Close menu

Tradisjonell datostempling har gått ut på dato

Holdbarhetsindikatoren Keep-it er den eneste merkingen som viser den faktiske holdbarheten.

09.02.2017 13:32

Hvert år kaster vi bortimot 360 000 tonn fullt spiselig mat til en verdi av 18 milliarder kroner. Forbrukerne står for 70 prosent av matsvinnet, mens matindustrien og dagligvarehandelen står for de resterende 30 prosentene. Kasting av mat er et stort miljøproblem og usikkerheten rundt datostempling er en stor årsak til at vi kaster mat.

REMA 1000 er i dag den eneste dagligvarekjeden som kan tilby kundene en merking som viser faktisk holdbarhet. Siden 2012 har vi merket over 20 millioner ferskvarer med den intelligente holdbarhetsindikatoren Keep-it.

-Keep-it måler temperaturen til produktet over tid – og viser dermed den faktiske holdbarheten. Det gir våre kunder trygghet og vi ser av resultatene at både våre Kjøpmenn og kunder kaster mindre mat, sier Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i REMA 1000.

Bedre måltidsplanleggingen reduserer svinnet

REMA 1000 har i dag Keep-it indikatoren på over 30 ferskvarer innen fisk, fjærkre og kjøtt. I motsetning til tradisjonell datostempling er det enkelt for kundene å orientere seg om holdbarheten og dermed planlegge måltidene bedre slik at man kan reduserer matsvinnet i hjemmet.

-Undersøkelser viser at 90 prosent av Norges befolkning ikke stoler på datomerking. Med Keep-it tilbyr vi våre kunder kunnskap om den faktiske holdbarheten til produktet, slik at de slipper usikkerheten rundt datostempling som er en av de største årsaken til matkasting, sier Fossum.

Følger varen fra fabrikk til kjøleskap

Keep-it settes på pakken når matvaren produseres og følger varen fra fabrikk til kundens kjøleskap. Resultatet er en riktigere holdbarhet enn den tradisjonelle datostemplingen og gir trygghet for at maten er tatt vare på i kjølekjeden og er av god kvalitet. Matvarer som har vært oppbevart i riktig kjøletemperatur kan vise flere dager ekstra reell holdbarhet på indikatoren – selv om datostemplingen er passert. Det har gitt resultater på matsvinnet.

-Flere tester vi har gjennomført viser at kundene er villige til å kjøpe produkter som har passert datomerkingen dersom indikatoren viser at det er holdbarhetsdager igjen. Dette viser at ny teknologi kan bidra til å løse dagens problematikk rundt matsvinn og vi ser med spenning frem til å jobbe videre sammen med REMA 1000 på dette området, sier Kristen A. Hovland, daglig leder i Keep-it Technologies.

Kaia Andresen
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver, REMA 1000
  • Mobile:+47 994 28 315
  • E-mail:kaia.andresen[at]rema.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

11.05.2025 04:16

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

11.05.2025 04:16

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 04:16

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

11.05.2025 04:16

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

11.05.2025 04:16

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

11.05.2025 04:16

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO