Tradisjonell datostempling har gått ut på dato

Holdbarhetsindikatoren Keep-it er den eneste merkingen som viser den faktiske holdbarheten.

09.02.2017 13:32

Hvert år kaster vi bortimot 360 000 tonn fullt spiselig mat til en verdi av 18 milliarder kroner. Forbrukerne står for 70 prosent av matsvinnet, mens matindustrien og dagligvarehandelen står for de resterende 30 prosentene. Kasting av mat er et stort miljøproblem og usikkerheten rundt datostempling er en stor årsak til at vi kaster mat.

REMA 1000 er i dag den eneste dagligvarekjeden som kan tilby kundene en merking som viser faktisk holdbarhet. Siden 2012 har vi merket over 20 millioner ferskvarer med den intelligente holdbarhetsindikatoren Keep-it.

-Keep-it måler temperaturen til produktet over tid – og viser dermed den faktiske holdbarheten. Det gir våre kunder trygghet og vi ser av resultatene at både våre Kjøpmenn og kunder kaster mindre mat, sier Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i REMA 1000.

Bedre måltidsplanleggingen reduserer svinnet

REMA 1000 har i dag Keep-it indikatoren på over 30 ferskvarer innen fisk, fjærkre og kjøtt. I motsetning til tradisjonell datostempling er det enkelt for kundene å orientere seg om holdbarheten og dermed planlegge måltidene bedre slik at man kan reduserer matsvinnet i hjemmet.

-Undersøkelser viser at 90 prosent av Norges befolkning ikke stoler på datomerking. Med Keep-it tilbyr vi våre kunder kunnskap om den faktiske holdbarheten til produktet, slik at de slipper usikkerheten rundt datostempling som er en av de største årsaken til matkasting, sier Fossum.

Følger varen fra fabrikk til kjøleskap

Keep-it settes på pakken når matvaren produseres og følger varen fra fabrikk til kundens kjøleskap. Resultatet er en riktigere holdbarhet enn den tradisjonelle datostemplingen og gir trygghet for at maten er tatt vare på i kjølekjeden og er av god kvalitet. Matvarer som har vært oppbevart i riktig kjøletemperatur kan vise flere dager ekstra reell holdbarhet på indikatoren – selv om datostemplingen er passert. Det har gitt resultater på matsvinnet.

-Flere tester vi har gjennomført viser at kundene er villige til å kjøpe produkter som har passert datomerkingen dersom indikatoren viser at det er holdbarhetsdager igjen. Dette viser at ny teknologi kan bidra til å løse dagens problematikk rundt matsvinn og vi ser med spenning frem til å jobbe videre sammen med REMA 1000 på dette området, sier Kristen A. Hovland, daglig leder i Keep-it Technologies.

Kaia Andresen
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver, REMA 1000
  • Mobile:+47 994 28 315
  • E-mail:kaia.andresen[at]rema.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

UTENOMJORDISK MAGI PÅ TRØNDERSK JORD

Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Disse bestemmer hvem som får 2 millioner og blir Årets Ladejarl

Ny jury og sekretariat for neste fire år er på plass. Disse bestemmer hvem som blir vinner av Årets Ladejarl og får to millioner kroner.

Pressrelease

Reitan Retail søker seks ledertraineer

Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å...

Pressrelease

Storsatsing på handelseiendom fra Reitan Eiendom

REBUS Handelseiendom AS er en ny storsatsning fra Reitan Eiendom som har som ambisjon å bli det ledende eiendomshuset på handelseiendom. Selskapet...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO