Narvesen lanserer veganpølser
Fra 4. november blir en litt sunnere pølse å finne på grillen i utvalgte Narvesen-butikker. De nye veganpølsene har tre ganger så mye protein, og er til forveksling lik vanlige pølser – både i utseende og smak.
03.11.2016 17:40
- Dette er et stort og spennende steg for Narvesen. Vi vet at mange gjerne vil redusere mengden rødt kjøtt, mettet fett og salt de spiser, men som pølsespesialist vet vi også at nordmenn elsker å kose seg med pølser året rundt. Ved å tilby et kjøttfritt alternativ vil vi gi kunder som ønsker det muligheten til å velge litt sunnere, samtidig som de får en ekte pølseopplevelse, sier Stian Breivik, markedssjef i Narvesen.
Protein-vinner
Mange vil gjerne ha mer protein inn i kosten, og spesielt de som trener mye kan ønske seg det ekstra påfyllet som proteinrike matvarer gir. At tunfisk, egg og kylling har høy proteinandel er kjent for de fleste, men med hele 31 gram protein per 100 gram dankes de ut av veganpølsene.
- Vi opplever en økende etterspørsel etter smartere, sunnere og grønnere mat, og vi tror at kioskmarkedet nå er modent for en slik pølsevariant. Trender som «kjøttfri mandag» viser også at det ikke bare er vegetarianere og veganere som ønsker seg dette, men også de som velger plantebasert av og til. Vårt mål er at dette skal bli et fast innslag i Narvesens pølsesortiment, sier Breivik.
Samarbeid med veganbloggere
Veganpølsene er produsert i Tyskland, hvor det allerede er stor interesse for vegetar- og veganprodukter, ikke minst i form av pølser. Der som her hjemme stiller forbrukerne stadig høyere krav til kvalitet og smak.
- Vi har brukt mye tid på å finne frem til de riktige pølsene, da vi ikke var villige til å gå på akkord med smaken. Blant annet har vi fått hjelp fra noen av Norges mest profilerte veganbloggere for å finne frem i jungelen av produkter. Blant de to variantene vi har valgt har hot dog-typen en mild smak og er et godt alternativ til grillpølse, mens chorizo-typen baserer seg på klassiske spanske smaker, med en touch av røkt paprika, sier Asbjørn Koller, markedssjef i Leiv Vidar, som er importør av pølsene til Norge.
Om veganpølsene
De nye veganpølsene vil koste kr. 39,- og serveres med et eget fiberrikt, grovt pølsebrød. Pølsene kommer i salg i fem utvalgte Narvesenbutikker fra 4. november:
Oslo: Narvesen 830 Oslo S og Narvesen 837 National Vestibyle
Trondheim: Narvesen 321 Trondheim Torg
Stavanger: Narvesen 402 Fiskepiren
Bergen, Narvesen 474 Torgalmenningen
Innholdsfortegnelse:
Hot dog: Seitan (vann, hveteprotein) 83%, solsikkeolje, salt, gjærekstrakt, fortykningsmiddel E410, løk, krydder (inneholder sennep), paprikaekstrakt, røykaroma.
Chorizo: Seitan (vann, hveteprotein) 64%, rød paprika, fett fra kokosnøtt, løk, gjærekstrakt, krydder (inneholder selleri og sennep), salt, fortykningsmiddel E410, røykaroma.
Næringsinnhold Per 100 g |
Veganpølser/ «Hot dog» |
Veganpølser/ Chorizo |
Vanlige grillpølser |
Salt |
1,7 g |
1,8 g |
2,0 g |
Protein |
31,0 g |
29,0 g |
10,0 g |
Energi |
1023 KJ/ 269 kcal |
1035 KJ/ 247 kcal |
946 KJ/ 226 kcal |
Karbohydrat -Hvorav sukkerarter |
3,7 g -0,4 g |
5,9 g -2,9 g |
6,0 g |
Fett -Hvorav mettet |
15 g -1,3 g |
11,2 g -9,3 g |
18,0 g -7,5 g |
Til sammenligning: Proteininnhold i tunfisk (27g/ 100g), egg (13 g/100g), og kylling (24 g/100g).
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
11.05.2025 08:49
PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...
Pressrelease
11.05.2025 08:49
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...
Pressrelease
11.05.2025 08:49
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...
Pressrelease
11.05.2025 08:49
Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...
Pressrelease
11.05.2025 08:49
Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...
Pressrelease
11.05.2025 08:49
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...
OUR VALUES