Narvesen lanserer veganpølser

03.11.2016 17:40

Fra 4. november blir en litt sunnere pølse å finne på grillen i utvalgte Narvesen-butikker. De nye veganpølsene har tre ganger så mye protein, og er til forveksling lik vanlige pølser – både i utseende og smak.

Fra 4. november blir en litt sunnere pølse å finne på grillen i utvalgte Narvesen-butikker. De nye veganpølsene har tre ganger så mye protein, og er til forveksling lik vanlige pølser – både i utseende og smak.

Thea Kjendlie
Tittel:Kommunikasjonsrådgiver, Reitan Convenience
Mobil:+47 90 02 60 23
E-post:thea.kjendlie@reitanconvenience.no

  - Dette er et stort og spennende steg for Narvesen. Vi vet at mange gjerne vil redusere mengden rødt kjøtt, mettet fett og salt de spiser, men som pølsespesialist vet vi også at nordmenn elsker å kose seg med pølser året rundt. Ved å tilby et kjøttfritt alternativ vil vi gi kunder som ønsker det muligheten til å velge litt sunnere, samtidig som de får en ekte pølseopplevelse, sier Stian Breivik, markedssjef i Narvesen.

Protein-vinner

Mange vil gjerne ha mer protein inn i kosten, og spesielt de som trener mye kan ønske seg det ekstra påfyllet som proteinrike matvarer gir. At tunfisk, egg og kylling har høy proteinandel er kjent for de fleste, men med hele 31 gram protein per 100 gram dankes de ut av veganpølsene.

- Vi opplever en økende etterspørsel etter smartere, sunnere og grønnere mat, og vi tror at kioskmarkedet nå er modent for en slik pølsevariant. Trender som «kjøttfri mandag» viser også at det ikke bare er vegetarianere og veganere som ønsker seg dette, men også de som velger plantebasert av og til. Vårt mål er at dette skal bli et fast innslag i Narvesens pølsesortiment, sier Breivik.

Samarbeid med veganbloggere

Veganpølsene er produsert i Tyskland, hvor det allerede er stor interesse for vegetar- og veganprodukter, ikke minst i form av pølser. Der som her hjemme stiller forbrukerne stadig høyere krav til kvalitet og smak.

- Vi har brukt mye tid på å finne frem til de riktige pølsene, da vi ikke var villige til å gå på akkord med smaken. Blant annet har vi fått hjelp fra noen av Norges mest profilerte veganbloggere for å finne frem i jungelen av produkter. Blant de to variantene vi har valgt har hot dog-typen en mild smak og er et godt alternativ til grillpølse, mens chorizo-typen baserer seg på klassiske spanske smaker, med en touch av røkt paprika, sier Asbjørn Koller, markedssjef i Leiv Vidar, som er importør av pølsene til Norge.

Om veganpølsene

De nye veganpølsene vil koste kr. 39,- og serveres med et eget fiberrikt, grovt pølsebrød. Pølsene kommer i salg i fem utvalgte Narvesenbutikker fra 4. november:

Oslo: Narvesen 830 Oslo S og Narvesen 837 National Vestibyle
Trondheim: Narvesen 321 Trondheim Torg
Stavanger: Narvesen 402 Fiskepiren
Bergen, Narvesen 474 Torgalmenningen


Innholdsfortegnelse:

Hot dog: Seitan (vann, hveteprotein) 83%, solsikkeolje, salt, gjærekstrakt, fortykningsmiddel E410, løk, krydder (inneholder sennep), paprikaekstrakt, røykaroma.

Chorizo: Seitan (vann, hveteprotein) 64%, rød paprika, fett fra kokosnøtt, løk, gjærekstrakt, krydder (inneholder selleri og sennep), salt, fortykningsmiddel E410, røykaroma.

Næringsinnhold

Per 100 g

Veganpølser/ «Hot dog»

Veganpølser/ Chorizo

Vanlige grillpølser

Salt

1,7 g

1,8 g

2,0 g

Protein

31,0 g

29,0 g

10,0 g

Energi

1023 KJ/ 269 kcal

1035 KJ/ 247 kcal

946 KJ/ 226 kcal

Karbohydrat

-Hvorav sukkerarter

3,7 g

-0,4 g

5,9 g

-2,9 g

6,0 g

Fett

-Hvorav mettet

15 g

-1,3 g

11,2 g

-9,3 g

18,0 g

-7,5 g

Til sammenligning: Proteininnhold i tunfisk (27g/ 100g), egg (13 g/100g), og kylling (24 g/100g). 

VÅRE VERDIGRUNNLAG

1
2
3
4
5
6
7
8

Vi rendyrker
bedriftens forretningsidé

Vi holder
høy forretningsmoral

Vi skal være
gjeldfri

Vi skal motivere til vinnerkultur

Vi tenker
positivt og offensivt

vi snakker med hverandre
– ikke om hverandre

Kunden er
vår øverste sjef

Vi vil ha det
morsomt og lønnsomt

Vår visjon er å bli anerkjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN hadde en samlet omsetning i 2020 på 105,6 milliarder kroner, og sysselsetter 39 000 mennesker i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Verdibasert

Webdesign og webutvikling: ANTI og INCREO