Ingen steder i landet selges det så mye softis som i Nordland, Troms og Finnmark, ifølge omsetningsstatistikk fra Narvesen. På bildet: Marianne Wik Kolstad ved Narvesen Bossekop, Alta.
Ingen steder i landet selges det så mye softis som i Nordland, Troms og Finnmark, ifølge omsetningsstatistikk fra Narvesen. På bildet: Marianne Wik Kolstad ved Narvesen Bossekop, Alta.

Nordlendingene elsker softis

Ingen steder i landet selges det så mye softis som i Nordland, Troms og Finnmark, ifølge omsetningsstatistikk fra Narvesen.

30.07.2016 11:00

- Det er ingen tvil om at nordlendingene har en egen forkjærlighet for softis. Og de siste ukene hvor det har vært fint vær i den nordligste landsdelen har salget eksplodert, sier kategorisjef Anniken Staubo i Narvesen.

Man skulle tro at det er de tradisjonelle sommerregionene, som Sørlandet og Østlandet, som har størst appetitt på softis, men det er altså innbyggerne i Nordland, Troms og Finnmark som spiser desidert mest softis ifølge omsetningsstatistikken fra Narvesen. Så langt i år et det solgt over en halv million softis i kjedens butikker i de tre nordligste fylkene.

- Jeg tror vi kan slå fast at det er en egen kultur for softis i Nord-Norge. Nordlendingene er også mer oppfinnsomme når det kommer til strøssel og tilbehør. Alt fra det tradisjonelle sjokoladepulveret til tørrfisk og sprøstekt løk har inngått i strøsselutvalget i Narvesens utsalgssteder i våre nordligste fylker, sier Staubo.

Hver fjerde softis selges i nord

Hver fjerde softis blir solgt i Nord-Norge, noe som innebærer at landsdelen selger langt mer softis enn folketallet skulle tilsi. I Nord-Norge er det i gjennomsnitt solgt 13.000 per utsalgssted så langt i år, mens det tilsvarende tallet for Østlandet og Sørlandet er i underkant av 8.000. Narvesen på Bossekop utenfor Alta er utsalgsstedet som selger mest i Norge. Hele 41.000 softis er solgt hittil i år. 

- Det er imponerende hvordan lille Bossekop år etter år ligger på Norgestoppen i salget av softis. Noe av hemmeligheten bak suksessen er at de prøver å spesialtilpasse strøsselvarianter til kundene, som har ført til at de nå tilbyr nærmere 40 varianter, sier Staubo.

I fjor var det taffelsticks og sjokolade som slo an, mens det i år er mange som prøver den nye typen salte karamellperler, eller en blanding av mango – og jordbærstrø

Narvesen har 345 utsalgssteder over hele landet og er dermed en god pulsmåler på softissalget i Norge. 

Ida Håvik
  • Title:Sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar, Reitan Convenience
  • Mobile:+47 975 22 627
  • E-mail:ida.havik[at]reitanconvenience.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Reitan Retail søker seks ledertraineer

Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å...

Pressrelease

Storsatsing på handelseiendom fra Reitan Eiendom

REBUS Handelseiendom AS er en ny storsatsning fra Reitan Eiendom som har som ambisjon å bli det ledende eiendomshuset på handelseiendom. Selskapet...

Pressrelease

E C Dahls Eiendom kjøper Entra sin eiendomsportefølje i Trondheim.

E C Dahls Eiendom har inngått en intensjonsavtale om kjøp av Entra sin eiendomsportefølje i Trondheim. Dette kjøpet er en del av E C Dahls Eiendoms...

Pressrelease

Thor Hushovd blir General Manager for Uno-X Mobility Cycling

Thor Hushovd har en enestående bakgrunn og personlighet til å lede Uno-X Mobility Cycling gjennom de neste stegene laget ønsker å ta i den...

Pressrelease

Inngår unikt norsk samarbeid om å produsere brød med lavere karbonfotavtrykk

Reitan Retail, Norgesmøllene, Felleskjøpet Agri og Yara går sammen for å produsere brød med lavere karbonavtrykk basert på norsk havre.

Pressrelease

Uno-X Mobility klare for Tour de France 2024

Uno-X Mobility er nok en gang invitert til å sykle herrenes Tour de France, verdens største sykkelritt. Når laget står på startstreken i Firenze er...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO