- Tradisjonen om at barn og helt sikkert mange voksne får spise så mye is de vil på 17. mai er i høyeste grad levende. Litt avhengig av været spiser vi opptil seks ganger så mye is som på en vanlig sommerdag, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan.
Været er avgjørende
Narvesens 345 kiosker over hele landet er gode temperaturmålere på nordmenns 17. mai-vaner. Historiske tall viser at issalget denne dagen er fire til seks ganger høyere, avhengig av hvor mye sol og varme det blir. I 2013 var det godt vær over hele landet og Narvesen solgte da nesten seks ganger så mye is som gjennomsnittsdagen i sommerhalvåret. I fjor derimot var det kaldere, spesielt på Østlandet, men likevel spiste nordmenn fire ganger så mye is.
- Jeg har moderert meg siden barndommen, men jeg må innrømme at jeg fortsatt spiser en del is på nasjonaldagen. Favoritten er den friske klassikeren lollipop, sier Reitan.
Pølsekø
Is og pølser hører sammen på 17. mai. Riktignok er det ikke like store utslag i salgsstatistikken for pølser, men salget er to til tre ganger så høyt som på en normal dag.
- Folkefavorittene er bacon-, grill- og wienerpølser. I år selger vi også grove kyllingpølser fra Stange og er spente på om et sunnere alternativ kan danke ut klassikerne, sier Reitan.
Om Reitan Convenience
Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle sine land. Antall utsalgssteder per 30. april 2016 var 2 355, og Reitan Convenience hadde i 2015 en omsetning på 15,5 milliarder kroner. Selskapet ledes av Magnus Reitan.