![17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/00908/de75f8d9-0d75-4d72-9923-db3aa39c8fb6-w_1024_h_680.jpg)
Venter seksdobling av issalget på 17. mai
17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.
16.05.2016 10:00
Venter seksdobling av issalget på 17. mai
17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.
16.05.2016 10:00
- Tradisjonen om at barn og helt sikkert mange voksne får spise så mye is de vil på 17. mai er i høyeste grad levende. Litt avhengig av været spiser vi opptil seks ganger så mye is som på en vanlig sommerdag, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan.
Været er avgjørende
Narvesens 345 kiosker over hele landet er gode temperaturmålere på nordmenns 17. mai-vaner. Historiske tall viser at issalget denne dagen er fire til seks ganger høyere, avhengig av hvor mye sol og varme det blir. I 2013 var det godt vær over hele landet og Narvesen solgte da nesten seks ganger så mye is som gjennomsnittsdagen i sommerhalvåret. I fjor derimot var det kaldere, spesielt på Østlandet, men likevel spiste nordmenn fire ganger så mye is.
- Jeg har moderert meg siden barndommen, men jeg må innrømme at jeg fortsatt spiser en del is på nasjonaldagen. Favoritten er den friske klassikeren lollipop, sier Reitan.
Pølsekø
Is og pølser hører sammen på 17. mai. Riktignok er det ikke like store utslag i salgsstatistikken for pølser, men salget er to til tre ganger så høyt som på en normal dag.
- Folkefavorittene er bacon-, grill- og wienerpølser. I år selger vi også grove kyllingpølser fra Stange og er spente på om et sunnere alternativ kan danke ut klassikerne, sier Reitan.
Om Reitan Convenience
Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle sine land. Antall utsalgssteder per 30. april 2016 var 2 355, og Reitan Convenience hadde i 2015 en omsetning på 15,5 milliarder kroner. Selskapet ledes av Magnus Reitan.
Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt
View all |
REITAN |
Reitan Retail |
Pressrelease
Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det...
Pressrelease
REMA Distribusjon AS ruller ut de første el-lastebilene samt bidrar til et bedre ladenettverk for elektrisk tungtransport i nord sammen med Uno-X.
Pressrelease
2023 var et år med solid drift, omsetningsvekst og investeringer. Etter et år preget av sterk konkurranse, global inflasjon og fortsatt uro i...
Pressrelease
For å raskere kunne møte våre kunders og samfunnets behov for mer bærekraftig tungtransport har Uno-X Mobility kjøpt selskapet Tungbil Lading AS....
Pressrelease
Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...
Pressrelease
Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...
OUR VALUES