Close menu
17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.
17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.

Venter seksdobling av issalget på 17. mai

17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.

16.05.2016 10:00

- Tradisjonen om at barn og helt sikkert mange voksne får spise så mye is de vil på 17. mai er i høyeste grad levende. Litt avhengig av været spiser vi opptil seks ganger så mye is som på en vanlig sommerdag, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan.

Været er avgjørende

Narvesens 345 kiosker over hele landet er gode temperaturmålere på nordmenns 17. mai-vaner. Historiske tall viser at issalget denne dagen er fire til seks ganger høyere, avhengig av hvor mye sol og varme det blir. I 2013 var det godt vær over hele landet og Narvesen solgte da nesten seks ganger så mye is som gjennomsnittsdagen i sommerhalvåret. I fjor derimot var det kaldere, spesielt på Østlandet, men likevel spiste nordmenn fire ganger så mye is.

- Jeg har moderert meg siden barndommen, men jeg må innrømme at jeg fortsatt spiser en del is på nasjonaldagen. Favoritten er den friske klassikeren lollipop, sier Reitan.

Pølsekø

Is og pølser hører sammen på 17. mai. Riktignok er det ikke like store utslag i salgsstatistikken for pølser, men salget er to til tre ganger så høyt som på en normal dag.

- Folkefavorittene er bacon-, grill- og wienerpølser. I år selger vi også grove kyllingpølser fra Stange og er spente på om et sunnere alternativ kan danke ut klassikerne, sier Reitan.


Om Reitan Convenience


Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle sine land. Antall utsalgssteder per 30. april 2016 var 2 355, og Reitan Convenience hadde i 2015 en omsetning på 15,5 milliarder kroner. Selskapet ledes av Magnus Reitan.

Ida Håvik
  • Title:Sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar, Reitan Convenience
  • Mobile:+47 975 22 627
  • E-mail:ida.havik[at]reitanconvenience.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

14.11.2025 09:00

Etablerer et av Oslos største eiendomsselskaper

Aspelin Eiendom og Reitan Eiendom slår sammen sine Oslo-porteføljer og etablerer Aspelin Reitan Eiendom, et av de største private...

Pressrelease

04.11.2025 13:15

Nye Hjorten Teater får ny direktør etter eventyrlig åpning!

Elisabeth Høsflot Klæbo blir ny administrerende direktør for Nye Hjorten Teater – en planlagt lederovergang som markerer starten på neste kapittel...

Pressrelease

17.10.2025 14:18

Britannia Hotel får Michelin Key og utmerkelse av Condé Nast Traveler

Britannia Hotel har fått internasjonal oppmerksomhet med to prestisjefylte utmerkelser. Condé Nast Travelers lesere har kåret hotellet til det 8....

Pressrelease

15.10.2025 12:05

Johannes Høsflot Klæbo inngår strategisk samarbeid med Uno-X Mobility

Verdens beste langrennsløper, Johannes Høsflot Klæbo, inngår et langsiktig, strategisk samarbeid med Uno-X Mobility Norge. Avtalen innebærer at...

Pressrelease

29.09.2025 18:30

PoMo blir stiftelse – REITAN satser langsiktig på kunst i Trondheim

PoMo, det nye museet for samtidskunst og moderne kunst i Trondheim, blir nå etablert som en selvstendig stiftelse. Dette markerer et nytt kapittel...

Pressrelease

11.09.2025 11:50

Øystein Pettersen kåret til Årets Ladejarl 2025

Gjennom ekte engasjement, sterke verdier og urokkelig tro på andre mennesker, tildeles Øystein Pettersen den nasjonale hedersprisen Årets Ladejarl...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO