17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.
17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.

Venter seksdobling av issalget på 17. mai

17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.

16.05.2016 10:00

- Tradisjonen om at barn og helt sikkert mange voksne får spise så mye is de vil på 17. mai er i høyeste grad levende. Litt avhengig av været spiser vi opptil seks ganger så mye is som på en vanlig sommerdag, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan.

Været er avgjørende

Narvesens 345 kiosker over hele landet er gode temperaturmålere på nordmenns 17. mai-vaner. Historiske tall viser at issalget denne dagen er fire til seks ganger høyere, avhengig av hvor mye sol og varme det blir. I 2013 var det godt vær over hele landet og Narvesen solgte da nesten seks ganger så mye is som gjennomsnittsdagen i sommerhalvåret. I fjor derimot var det kaldere, spesielt på Østlandet, men likevel spiste nordmenn fire ganger så mye is.

- Jeg har moderert meg siden barndommen, men jeg må innrømme at jeg fortsatt spiser en del is på nasjonaldagen. Favoritten er den friske klassikeren lollipop, sier Reitan.

Pølsekø

Is og pølser hører sammen på 17. mai. Riktignok er det ikke like store utslag i salgsstatistikken for pølser, men salget er to til tre ganger så høyt som på en normal dag.

- Folkefavorittene er bacon-, grill- og wienerpølser. I år selger vi også grove kyllingpølser fra Stange og er spente på om et sunnere alternativ kan danke ut klassikerne, sier Reitan.


Om Reitan Convenience


Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle sine land. Antall utsalgssteder per 30. april 2016 var 2 355, og Reitan Convenience hadde i 2015 en omsetning på 15,5 milliarder kroner. Selskapet ledes av Magnus Reitan.

Ida Håvik
  • Title:Sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar, Reitan Convenience
  • Mobile:+47 975 22 627
  • E-mail:ida.havik[at]reitanconvenience.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Årsresultater 2023 - Vekst og investeringer for fremtiden

2023 var et år med solid drift, omsetningsvekst og investeringer. Etter et år preget av sterk konkurranse, global inflasjon og fortsatt uro i...

Pressrelease

Uno-X Mobility kjøper Tungbil Lading AS

For å raskere kunne møte våre kunders og samfunnets behov for mer bærekraftig tungtransport har Uno-X Mobility kjøpt selskapet Tungbil Lading AS....

Pressrelease

UTENOMJORDISK MAGI PÅ TRØNDERSK JORD

Om under et år åpner Nye Hjorten Teater, et splitter nytt, privateid folketeater midt i hjertet av Trondheim sentrum. Teatrets initiativtaker er...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel...

Pressrelease

Disse bestemmer hvem som får 2 millioner og blir Årets Ladejarl

Ny jury og sekretariat for neste fire år er på plass. Disse bestemmer hvem som blir vinner av Årets Ladejarl og får to millioner kroner.

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO