Close menu
17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.
17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.

Venter seksdobling av issalget på 17. mai

17. mai er den desidert beste isdagen gjennom året, og slår det gode værvarselet til kan salget av is på nasjonaldagen være fem ganger høyere enn gjennomsnittsdagen.

16.05.2016 10:00

- Tradisjonen om at barn og helt sikkert mange voksne får spise så mye is de vil på 17. mai er i høyeste grad levende. Litt avhengig av været spiser vi opptil seks ganger så mye is som på en vanlig sommerdag, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan.

Været er avgjørende

Narvesens 345 kiosker over hele landet er gode temperaturmålere på nordmenns 17. mai-vaner. Historiske tall viser at issalget denne dagen er fire til seks ganger høyere, avhengig av hvor mye sol og varme det blir. I 2013 var det godt vær over hele landet og Narvesen solgte da nesten seks ganger så mye is som gjennomsnittsdagen i sommerhalvåret. I fjor derimot var det kaldere, spesielt på Østlandet, men likevel spiste nordmenn fire ganger så mye is.

- Jeg har moderert meg siden barndommen, men jeg må innrømme at jeg fortsatt spiser en del is på nasjonaldagen. Favoritten er den friske klassikeren lollipop, sier Reitan.

Pølsekø

Is og pølser hører sammen på 17. mai. Riktignok er det ikke like store utslag i salgsstatistikken for pølser, men salget er to til tre ganger så høyt som på en normal dag.

- Folkefavorittene er bacon-, grill- og wienerpølser. I år selger vi også grove kyllingpølser fra Stange og er spente på om et sunnere alternativ kan danke ut klassikerne, sier Reitan.


Om Reitan Convenience


Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle sine land. Antall utsalgssteder per 30. april 2016 var 2 355, og Reitan Convenience hadde i 2015 en omsetning på 15,5 milliarder kroner. Selskapet ledes av Magnus Reitan.

Ida Håvik
  • Title:Sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar, Reitan Convenience
  • Mobile:+47 975 22 627
  • E-mail:ida.havik[at]reitanconvenience.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

09.05.2025 12:02

PoMo offentliggjør kommende utstillingsprogram, med store separatutstillinger av Pablo Picasso og Louise Bourgeois.

PoMo er Trondheims nye museum for moderne kunst og samtidskunst, som åpnet 15. februar 2025. Museet er nå stolt over å kunngjøre de to neste...

Pressrelease

09.05.2025 12:02

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 12:02

Reitan Retail ny medeier i Spenn

Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle...

Pressrelease

09.05.2025 12:02

Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens

Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke...

Pressrelease

09.05.2025 12:02

REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf

Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote,...

Pressrelease

09.05.2025 12:02

Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden

2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 46 000 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO