Roser til gjensidig glede

Ansvarlig innkjøp av roser sikrer lokalsamfunn i Afrika en bedre fremtid.

05.04.2016 12:38

Roser-i-Afrika

Fra venstre: Kvalitetssjef i REMA 1000 Martina Rabsch og Kategoridirektør i REMA 1000 Sven Ivar Lona ser på ulike rose-kvaliteter i Afrika.

Salgssuksess
Siden januar har REMA 1000 solgt roser som er produsert gjennom et samarbeid med utvalgte farmer i Afrika. Det har så langt vært en salgsuksess.

Kategoridirektør for blomster i REMA 1000, Sven Ivar Lona, er sterkt engasjert i Roseprosjektet.

– For hver solgte rosebukett går et bidrag til lokalsamfunnet rundt rosefarmene. I første omgang gjelder ordningen vår bestselgende rosebukett, forklarer Sven Ivar.
Ansvar-roser

Utvalgte utviklingsprosjekter
Pengene gis til konkrete utviklingsprosjekter som lokalbefolkningen selv ønsker og trenger. Hvilke prosjekter som skal støttes avgjøres av i samarbeid med farmene.

Martina Rabsch, Kvalitetssjef i REMA 1000 besøkte flere rosefarmer i Afrika i mars.

– Roseproduksjonen har lange tradisjoner i Kenya og er av høy kvalitet. Høyden over havet gir optimale forhold, det er varmt om dagen og noe kjøligere om natten. Produsentene arbeider kontinuerlig med å utvikle sorter som gir god holdbarhet og egenskaper som kundene verdsetter. Fokus bant annet på sorter som har mindre og ikke så spisse torner er konkrete tiltak for å redusere unødvendige skader for de som plukker og for de som skal håndtere rosene videre, forteller Martina.

Ansvar-i-Afrika

Det legges ned mye arbeid i opplæring av de ansatte og tilrettelegge for gode arbeidsforhold, hele lokalsamfunn og familier kan være engasjert i roseproduksjonen.

– Ansvarlig og bærekraftig produksjon av kvalitetsroser er avgjørende for vårt engasjement i og rundt farmene, sier Martina.

Glade barn

Fremtiden i lokalsamfunnet rundt rosefarmene ivaretas ved hjelp av stabile arbeidsplasser.

Arbeid sikrer fremtiden
Havva Kara Skogstø, Sjef for Miljø og ansvarlig innkjøp i REMA 1000 applauderer prosjektet, og har også vært svært deltakende gjennom hele prosessen.

– Dette er fremtidens måte å støtte lokalsamfunn i utviklingsland på. Ved å sikre at farmene er godt rustet både økonomisk og arbeidsforholdsmessig håper vi at lokalsamfunnet skal blomstre og bli levedyktige i lang tid. Familiene trenger en stabil inntekt, samtidig som skoler og andre infrastrukturelle tiltak kan bygges opp, sier Havva.

Ansvarsrosen koster 69 kroner(79 kroner i deler av landet) og selges i alle landets REMA 1000-butikker.

Roser-i-butikk

Les mer om ansvarlig innkjøp i Ansvarsrapporten.

Amalie Knudsen
  • Title:Kommunikasjonsrådgiver, REMA 1000
  • Mobile:+47 926 66 262
  • E-mail:Amalie.Knudsen[at]rema.no

Pressemeldinger

Få et nærmere innblikk i nyhetsbildet vårt

Select category
Filter categories

Pressrelease

Halv skatt, halv moms - REMA 1000 tar grep og kutter prisene på over 100 julevarer

Nå setter dagligvareaktøren ned prisene på et stort antall julevarer tilsvarende halv moms.

Pressrelease

Uno-X og REMA 1000 satser stort på elektrisk tungtransport

I forbindelse med at REMA 1000 skal legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger, åpner Uno-X Mobility i dag selskapets første lynlader...

Pressrelease

To kvinner på topp i Nye Hjorten Teater

Med raushet, mot og en klar ambisjon om å alltid overgå forventningene, skal Nye Hjorten Teater skape sceneopplevelser i verdensklasse. Vi vil være...

Pressrelease

University of South Carolina er vinner av NHHs casekonkurranse

Reitan Retail spurte studenter om råd i NHHs internasjonale casekonkurranse. Nå er konkurransen over, og vi gratulerer studentene fra University of...

Pressrelease

Reitan Retail er caseselskap i NHHs casekonkurranse

I dag ble Reitan Retail avslørt som caseselskap i årets NHH International Case Competition (NHH ICC). De neste 24 timene vil 12 lag utvikle...

Pressrelease

Ny Commercial Director for Britannia Hotel

Kenneth Enæs-Hanssen blir ny Commercial Director for Britannia Hotel. Enæs-Hansen går inn i en nyopprettet rolle, med overordnet ansvar for...

Presse og Media

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO