Ukentlig helgahilsner fra eier

Hver uke siden midten av 80-tallet har eier Odd Reitan skrevet et brev til alle Kjøpmenn og medarbeidere i alle selskaper med tilknytning til REITAN

I Weekend, som han kaller det, involveres organisasjonen i nyheter og tanker om filosofi – sett gjennom eiers øyne. Med et bankende kjøpmannshjerte er ofte tema kremmerskap og butikk. Verdibasert ledelse omtales med stort engasjement og konkrete eksempler.

Vår erfaring er at de ukentlige helgahilsene bygger kultur. De er med på å forme vårt felles stammespråk og aktiverer verdigrunnlagene våre gjennom å eksemplifisere og forklare.

Berit Hvalryg, Rektor Verdiskolen

Kraften i en toppleders historietelling har alltid vært viktig for vår organisasjon. Det skaper engasjement og øker forståelsen for vårt felles tenkesett og filosofi.

Utdrag fra et Weekend om Vinnerkultur

Kultur i denne sammenheng betyr «felles adferd». Alle bedrifter foretrekker en kultur der alle vil vinne, selve forutsetningen for å skape en vinnerkultur. Dette emnet har jeg skrevet om mange ganger, men ut ifra teorien om at «budskapet har ikke nådd frem før mottakeren spyr av det», så skriver jeg om det igjen – og igjen. Hvis du skal lykkes med å skape vinnere, må du forvisse deg om at menneskene du leder synes det er kult å vinne! En skulle håpe at de fleste synes det, for uten entusiasme forsvinner jo mye av meningen med livet. Lysten til å vinne kommer dessverre ikke av seg selv. Folk må motiveres til å vinne (Vårt verdigrunnlag nr. 4). Derfor må du inkludere dine medarbeidere i ditt tenkesett, så du ikke blir sittende alene med eierskapet til alt det flotte som du ønsker skal skje.

Når du har lært dine medarbeidere hvordan ting operativt skal gjøres, og de har bevist at de er i stand til å gjennomføre det de har lært, må du gi dem tillit. Delegering uten tillit bærer galt av sted. Men, det er en forutsetning at alle vet hva man skal vinne. Uten å vite hva man skal vinne, faller forutsetningen for en annen nødvendighet bort: Samarbeid!
Kun et entusiastisk samarbeid skaper vinnerkultur, og de som samarbeider må i det minste tro på det de driver med. Et godt samarbeid forutsetter at vi bryr oss om hverandre, respekterer hverandre og unner hverandre. Som vellykket leder må du elske det du driver med, være sta, ha fanatisk disiplin og en grunnleggende tro på enkeltmennesket.




Value-based

 

Ny hotelldirektør for Britannia Hotel

1. mars tiltrer Arild Sjødin som adm. direktør ved Britannia Hotel. Den nye direktøren har bred...

Eiendom

Mercurgården i Trondheim vant Eiendomsprisen 2022

Hvert år deles Eiendomsprisen ut til et prosjekt som skal være utviklet i løpet av de siste to til...

Eiendom

Reitan Eiendoms første bærekraftskonferanse

I september holdt Reitan Eiendom sin første Bærekraftskonferanse. Både interne og eksterne...

 

Ny direktør for Posten Moderne

Det er med stor glede Posten Moderne annonserer ansettelsen av Marit Album Kvernmo som direktør for...

Retail

Uno-X Pro Cycling Team sykler UCI Women’s WorldTour i 2022

Kvinnesatsingen i det norske profesjonelle sykkellaget Uno-X Pro Cycling Team har fått UCI Women’s...

Retail

Reitan Retail og Norsk Kylling åpner Norges mest moderne fabrikk.

Reitan Retail sammen med Norsk kylling og REMA 1000 åpner Norges mest moderne og største fabrikk....

OUR VALUES

1
2
3
4
5
6
7
8

We stick to our
business model

We keep
high moral standards

We are committed
to be
debt-free

We encourage
a winning culture

We are
positive and
proactive

We talk with each other,
not about each other

The customer is
our ultimate boss

We work for
fun and profit

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. REITAN sysselsetter 44 101 mennesker i syv land i Norden og Baltikum.

Om oss

Skap verdi med oss

Våre selskaper

Aktuelt

Webdesign og webutvikling: NONSPACE og INCREO