Om oss
Skap verdi med oss
Våre selskaper
Aktuelt
no
LADE GAARD
ÅRETS LADEJARL
Contact
Press/Media
Go back
Han er daglig leder i Guttas Campus, et tilbud til gutter som har et faglig etterslep elle som av ulike grunner sliter med skolemotivasjonen.
Omar Mekki er en av topp ti kandidatene til Årets Ladejarl 2024. Vi har snakket med han for å lære mer om hvordan han og de andre i Guttas Campus jobber for å skape et miljø for at læring og utvikling skal bli engasjerende.
Jeg heter Omar Mekki og har siden 2018 ledet Guttas Campus, et tilbud til gutter som har et faglig etterslep eller som av ulike grunner sliter med skolemotivasjon før oppstart i 10. klasse.
På en to ukers intensiv læringscamp bor og jobber vi sammen med guttene for at de skal styrke seg i lesing, skriving og regning. Guttene jobber også med sin faglige og sosiale utvikling gjennom trening av syv karakterstyrker inspirert av positiv psykologi; selvkontroll, engasjement, viljestyrke, nysgjerrighet, sosial kompetanse, optimisme og takknemlighet. Etter camp får guttene oppfølging på våre mentorsentre annenhver uke i hele 10. klasse, og ved behov i oppstarten på videregående skole.
Staben vår består av erfarne, kompetente lærere, skoleledere og miljøarbeidere som er glad i ungdom. De har også et stort engasjement for at så mange som mulig skal gjennomføre videregående skole.
Jeg brenner for at ungdom skal lykkes i livet og på skolen. Ofte henger de to tingene sammen. Skolefrafall er en krise som rammer mange ungdommer og deres familier hardt, og det koster også mye for samfunnet. Uten videregående skole øker risikoen for en rekke utfordringer både i ungdomstid og voksenliv.
Gutter er overrepresentert når det gjelder frafall i videregående skole. Det er grunnen til at vi i første rekke valgte å målrette læringstilbudet til gutter. Min ambisjon for Guttas Campus er at alle ungdommene blir møtt med store forventninger, forståelse og kjærlighet, samtidig som vi skal lage gode strukturer og faste rammer som gjør det mulig for dem å lykkes.
Jeg brenner også for å skape et godt arbeidsmiljø med trygghet, trivsel og engasjement. Medarbeidere som er trygge på seg selv og trives sammen, gjør en bedre jobb med guttene.
Foto: Trude Brun Wilhelmsen
Våre erfaringer viser at det er mulig å skape positiv endring gjennom verdiene og prinsippene vi jobber etter. 26 gutter deltok på vår første læringsleir i Oslo i 2018. Seks år senere, i 2024, har vi 180 gutter i tre landsdeler på camp. Totalt har 500 gutter nå gjennomført Guttas Campus programmet.
Vi er stolte av resultatene som staben vår og guttene kan vise til. På to uker har bortimot alle guttene stor framgang i lesing, skriving og regning. Tre år etter ungdomsskolen går et stort flertall av guttene fortsatt på videregående skole. Vi er spente på hvordan det går med dem på lengre sikt, og har engasjert Oslo Met og Frisch senteret til å forske på dette.
I vår strategiplan står det at vi skal bidra til skoleutvikling ved å spre våre idéer og vår metodikk til resten av skole Norge. To sentrale tiltak i dette arbeidet er at vi har fått produsert en dokumentarfilm på NRK, og vi har skrevet en bok som beskriver virksomheten vår.
I 2024 har vi også etablert Campus Ung, en læringscamp med dagopphold i tre uker for både gutter og jenter. Vi opplever at stadig flere innen skole og utdanning er interesserte i vår metodikk og vil lytte og lære av oss.
Jeg håper og tror at dette er bakteppet for at jeg er nominert.
På læringscampene jobber vi fra første dag med å skape gode relasjoner til guttene, bli godt kjent med dem, finne deres styrker og støtte deres faglige og personlige utvikling. Her har jeg latt meg inspirere av Avis Glaze, en canadisk skoleforsker. Hun sier så elegant «I don’t care how much you know, until I know how much you care».
Samtidig jobber jeg alltid for å skape like gode relasjoner til våre ansatte som til ungdommene som vi har ansvaret for. Vi skal ha et godt arbeidsfellesskap der vi støtter hverandre, spiller på hverandres styrker og har det morsomt og spennende på jobb.
Både som rektor i 15 år og i Guttas Campus har jeg også vektlagt åpenhet og ærlighet i kommunikasjonen mellom oss voksne. Jeg inviterer alltid de ansatte med på å utvikle samspillsregler. Sammen formulerer vi hvilke verdier og retningslinjer vi skal jobbe etter, helt konkret: Slik vil vi ha det, og slik gjør vi det! Vi bruker samspillsreglene aktivt for å sjekke og eventuelt justere klimaet i organisasjonen. Det gjør det mulig å utøve tydelig og forutsigbar ledelse, og samtidig støtte og veilede der det er behov.
Min visjon er at Guttas Campus skal være et godt sted å være, og et godt sted å lære for både gutter og voksne.
OUR VALUES
Om oss
REITAN AS
VÅR FILOSOFI
VÅRE VERDIER
VÅRE EIERE
ÅRSRESULTATER
Åpenhetsloven
Skap verdi med oss
BLI FRANCHISETAKER
STERK KULTUR
KARRIEREMULIGHETER
KRAFTEN I EIERSKAP OG EGENINTERESSE
Våre selskaper
Reitan Retail
Reitan Eiendom
Reitan Kapital
Britannia Hotel
Nye Hjorten Teater
PoMo
Aktuelt
VÅRE HISTORIER
Årets Ladejarl