PBX er den nyeste merkevaren i REITAN CONVENIENCE SWEDEN og et resultat av bærekraftstrategien vår med 12 ambisiøse mål som vi grunnla i 2019. Vi skal, blant annet, ha en klimanøytral bedrift i 2030, og i samme år skal vi også ha en sirkulær-strategi på plass, med mål om Zero Waste.
Med PBX skal vi definere fremtidens bærekraft innenfor convenience, i dag og i morgen. PBX er ett «living lab», hvor det jobbes kontinuerlig. PB står for Pressbyrån og X for innovasjon og fremtid. Butikken er et viktig verktøy for å teste og eksperimentere, slik at vi finner de langsiktig og mest bærekraftige rammene for fremtidens convenience. Det som fungerer, skal implementeres i våre øvrige butikker. Vi tror at dette er det mest effektive og den raskeste måten for oss som selskap å skape forandring.
Det er derfor vi nå starter på begynnelsen. Vi starter med å lete etter de beste, mest bærekraftigste løsningene for alt; for hvordan vi bygger butikken, hvordan vi får ned energiforbruket og så klart, hvilke produkter vi tilbyr. I PBX skal våre kunder være sikre på de finner den mest bærekraftige alternativet som finnes på markedet i de respektive kategorier. Det skal handle om helt nye emballasje løsninger, eller kanskje ingen emballasje i det hele tatt. Det skal være færre og bedre ingredienser med tydelig sporbarhet. Og selvsagt, produkter som er bærekraftige i alle ledd.
Med lærdommen vi får i PBX, kan vi raskt arbeide med en bærekraftig omstilling for våre andre butikker. Vår ambisjon er att lærdommen fra PBX skal til og med kunne deles bredt med bransjen og næringslivet. Med PBX skal vi skape en forretningsmodell med et positivt avtrykk; så vel grønt og sosialt, som økonomisk!